Renta rodzinna to świadczenie, które mogą otrzymywać m.in. studenci. Ci, którzy już ją otrzymują, muszą dopilnować, aby dostarczyć jeden ważny dokument. Bez niego stracą rentę za październik. Oprócz tego uprawnieni mają obowiązek informować ZUS o zmianach, np. przerwaniu nauki.
Kto jest uprawniony do otrzymania renty rodzinnej?
Renta rodzinna to świadczenie, które można otrzymać po śmierci m.in. rodzica. Przysługuje dzieciom do ukończenia 16. roku życia lub do 25. roku życia, jeśli kontynuują naukę. Rentę rodzinną bez ograniczeń mogą pobierać dzieci, które stały się niezdolne do pracy. W takim przypadku fakt kontynuowania nauki nie ma znaczenia.
Zobacz także:
Renta rodzinna wynosi:
• 85 proc. świadczenia zmarłego jeśli do renty uprawniona jest jedna osoba;
• 90 proc. – jeśli są dwie uprawnione osoby;
• 95 proc. – jeśli uprawnione są trzy lub więcej osób.
Renta jest dzielona równo między uprawnionych. Kwota ta nie może być niższa niż minimalna emerytura. Od 1 marca 2024 roku nastąpiła waloryzacja tego świadczenia do kwoty 1780,96 zł brutto.
Świadczenie jest wypłacane do końca sierpnia w przypadku uczniów szkół ponadpodstawowych i do końca września w przypadku studentów. Co jeśli uczeń po maturze wybiera się na studia? W takim przypadku powinien złożyć wniosek do ZUS o dalszą wypłatę renty rodzinnej oraz dokument potwierdzający przyjęcie na studia. W październiku natomiast powinien dostarczyć jeszcze zaświadczenie od uczelni o pobieraniu nauki i posiadanym statusie studenta.
Studenci mają czas do 31 października
W przypadku renty rodzinnej kluczowe jest to, czy dziecko się uczy. Z tego powodu studenci, którzy chcą otrzymywać rentę rodzinną, muszą dostarczyć do ZUS zaświadczenie o kontynuacji nauki. Mają na to czas do 31 października. W przeciwnym razie nie otrzymają renty za październik.
Takiego dokumentu nie muszą składać osoby, którym uczelnia lub szkoła wydała zaświadczenia na cały okres trwania nauki (np. studia 5-letnie). W takim przypadku kolejny dokument nie jest konieczny, ale ZUS może sprawdzić, czy uczeń lub student faktycznie nadal się uczy. Osoby uczące się w szkołach zaświadczenie o kontynuacji nauki składają do 30 września. Wszelkie dokumenty, zarówno wniosek o przyznanie renty, o niezaprzestanie wypłacania renty, czy uzupełnienie dokumentów należy dostarczyć osobiście lub wysłać pocztą do właściwego oddziału ZUS. Co, jeśli student przerwał naukę? Renta rodzinna nie przysługuje osobie, która się nie uczy. W przypadku, gdy uczeń lub student przerwie naukę, musi o tym fakcie powiadomić ZUS. Bez tej wiedzy ZUS wypłaci świadczenie, które trzeba będzie potem zwrócić z odsetkami.
Czy renta rodzinna może być zawieszona?
Świadczenie jest wypłacane od dnia, w którym uprawniony złożył wniosek. Student może jednocześnie pobierać rentę rodzinną i zarabiać, jednak musi uważać na kwotę dodatkowego przychodu.
Renta rodzinna może być zawieszona, jeśli osoba ją pobierająca osiąga przychód z tytułu zatrudnienia lub innej działalności. Może być pomniejszona, jeśli przychód będzie wyższy niż 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Zawieszenie renty nastąpi w przypadku gdy przychód przekroczy 130 proc. tej kwoty.