Obecnie trudno byłoby wyobrazić sobie świat bez dostępu do internetowych komunikatorów i innych cennych funkcji, które oferuje nam sieć. Jedną z niezaprzeczalnych zalet korzystania z Internetu jest łatwe i błyskawiczne rozpowszechnianie wiadomości między ludźmi na całym świecie. W sieci dostępnych jest wiele komunikatorów, takich jak Facebook, Instagram, WhatsApp czy platforma X (dawniej Twitter), dzięki którym można utrzymać bliskie relacje bez względu na dzieloną odległość. Co więcej, Internet dostarcza nam wielu cennych informacji z każdego zakątka Ziemi, bez konieczności przeszukiwania papierowych źródeł wiedzy. Ponadto, użytkownicy mogą dzielić się nie tylko informacjami tekstowymi, ale i przesyłać liczne elementy multimedialne.
Jednakże, w ostatnich latach, wraz z ciągłym rozwojem najnowszych technologii, użytkownicy Internetu coraz częściej padają ofiarom przestępstw w sieci. Wiele ataków, które realizują oszuści zalicza się do tak zwanego phishingu. Oszustwa nie dotyczą wyłącznie pojedynczych jednostek. Okazuje się, że teraz ofiarą padły aż cztery polskie banki. Sprawdź, czy masz konto w jednym z nich.
Zobacz także:
Czym jest phishing?
Phishing to jedna z najpopularniejszych form cyberataków w Internecie. Do takich akcji oszuści najczęściej wykorzystują wiadomości SMS lub mailowe. Technika polega głównie na zmanipulowaniu ofiary i nakłonienie do określonych celów. Takie działania w większości mają na celu zdobycie przez oszustów ważnych danych osobowych lub korzyści pieniężnych.
Internetowi przestępcy każdorazowo ukrywają swoją prawdziwą tożsamość poprzez podszywanie się pod znane nam osoby, instytucje państwowe, banki, a także firmy kurierskie lub telekomunikacyjne. Atakujący często wysyłają wiadomości, które na pozór wydają się autentyczne i, które powodują u odbiorców strach. Wiele ataków phishingowych skupia się na sytuacjach związanych z rzekomymi błędami w rozliczeniach miesięcznych rachunków i następnie wezwaniami do uregulowania zaległości:
Sprawdź, czy e-mail zawiera ukryte zagrożenie, które wymaga natychmiastowego działania? Bądź podejrzliwy w stosunku do słów typu „wyślij te dane w ciągu 24 godzin” lub „padłeś ofiarą przestępstwa, kliknij tutaj natychmiast”.
- ostrzega Ministerstwo Cyfryzacji
W obawie przed możliwymi konsekwencjami, ofiary często podają swoje dane osobowe, a dzięki temu cyberprzestępcy mogą łatwo przejąć ich konta bankowe, media społecznościowe lub inne wrażliwe informacje.
Które banki padły ofiarą phishingu?
Nasilone ataki na co najmniej cztery polskie banki zostały zauważone przez ekspertów z CERT Orange Polska oraz portalu Niebezpiecznik. Zmasowane działania phishingowe dotyczą przede wszystkim klientów ING, Santander, Alior oraz BNP Paribas. Ci, którzy posiadają konto, w którymś z powyżej wymienionych instytucji, mogą spodziewać się wiadomości SMS z fałszywym informacjami od pracowników banku. W wysyłanych wiadomościach oszuści zawierają linki, które rzekomo mają zweryfikować nasze dane pod groźbą całkowitego zablokowania konta. Eksperci ostrzegają, że nawet jedno kliknięcie może doprowadzić do poważnych konsekwencji, na przykład utraty oszczędności.
Jak rozpoznać fałszywe wiadomości?
Aby skutecznie ochronić się przed internetowym oszustwem, warto poznać kilka zasad, które w przyszłości mogą pomóc w rozpoznaniu fałszywych wiadomości. Przede wszystkim, komunikaty wysyłane przez cyberprzestępców są najczęściej napisane niezgodnie z polskimi zasadami gramatyki, składni i stylistyki. W takich wiadomościach zazwyczaj brakuje również polskich znaków diakrytycznych, na przykład w słowach, które zawierają ł, ż, ą, ę. Kolejnym alarmującym sygnałem są komunikaty, które żądają od nas wykonania natychmiastowych działań. Oszuści często wykorzystują takie techniki w celu wywołania strachu u swojej ofiary. Nie wchodź także w żadne podejrzane linki.
Jeśli zauważysz podejrzanego e-maila, oznacz go w skrzynce odbiorczej jako spam lub wiadomości śmieci lub podejrzany. Spowoduje to usunięcie go ze skrzynki odbiorczej, a także poinformowanie dostawcy poczty e-mail, że zidentyfikowałeś go jako potencjalnie niebezpieczny.
– czytamy na stronie gov.pl
Pamiętaj również, że w przypadku jakichkolwiek podejrzeń związanych z odebraną wiadomością lub rozmową telefoniczną, należy niezwłocznie skontaktować się z odpowiednimi służbami.