Ostatnie analizy danych GUS wskazują, że sprzedaż detaliczna w Polsce spadła, a według ekspertów dotyczy to przede wszystkim zakupu rzeczy, które nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania. Są to przede wszystkim artykuły, takie jak ubrania, obuwie czy ozdoby do domu. Głównym powodem jest wszechobecna drożyzna, która powoduje, że portfele Polaków błyskawicznie się kurczą. Jednak istnieje sklep, który szczególnie chwycił za serca konsumentów. Patrząc na te ceny nie ma co się dziwić.

Spadek w sprzedaży detalicznej w Polsce

Spadek sprzedaży detalicznej w Polsce dotyczy w szczególności odzieży i obuwia, a w porównaniu do ubiegłego roku, wynosi 3%.

Zobacz także:

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2024 r. była niższa niż przed rokiem o 3 proc. (wobec spadku o 0,3 proc. we wrześniu 2023 r.). W porównaniu z sierpniem 2024 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 5,7 proc. W okresie styczeń-wrzesień2 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,6 proc. (wobec spadku o 3,4 proc. w analogicznym okresie 2023 r.) - informuje GUS w najnowszym komunikacie.

Mimo tendencji spadkowej, eksperci przekonują, że może to być chwilowe zawahanie i w dłuższej perspektywie nie powinno się utrzymać. Co więcej, w niektórych sektorach (w branży samochodowej) ta sytuacja uległa poprawie, więc może to być spowodowane zmianą zainteresowań zakupowych wśród konsumentów. 

Z tego co widziałam, to spadają głównie nie rzeczy pierwszej potrzeby, tylko raczej takie, bez których czasami możemy się obyć. Tekstylia z punktu widzenia klimatu to nawet dobrze, jak będziemy mniej tego typu rzeczy kupować, bo to jednak powoduje właśnie emisję. (...) To może być jakieś krótkie wahnięcie - oznajmiła minister Paulina Hennig-Kloska w Polsat News.

Pepco liderem wśród Polaków

Trendy na rynku konsumenckim zmieniają się każdego roku, a z tegorocznych analiz dostarczonych przez PMR Market Experts wynika, że Polacy poszukują coraz tańszych alternatyw zakupowych. W 2024 roku w czołówce sklepów najczęściej wybieranych przez Polaków jest Pepco. 

Dostarczamy produkty, dzięki którym cała rodzina może wyrazić swój styl i upiększyć swoją przestrzeń. Po ponad 20 latach ciężkiej pracy Pepco stało się najpopularniejszym sprzedawcą odzieży dziecięcej i wiodącym dostawcą produktów do dekoracji domu w większości krajów europejskich, w których działamy. To dlatego nasze sklepy są odwiedzane przez dziesiątki milionów klientów każdego miesiąca - informuje producent na swojej stronie internetowej.

Marka planuje rozwój nie tylko w Polsce, ale i na całym rynku europejskim i skupia się przede wszystkim na budowaniu atrakcyjnej oferty dla całej rodziny. Okazuje się, że działania Pepco są strzałem w dziesiątkę, gdyż aż 86% Polaków decyduje się na zakupy odzieżowe w tym sklepie. Innymi, równie popularnymi liderami, jest Action, KiK, Sinsay, Tk Maxx czy Halfprice. Z czego wynikają te wybory? W obliczu panującej wszechobecnie drożyzny Polacy coraz częściej kierują się atrakcyjnymi ofertami i licznymi dodatkowymi zniżkami.

Popularność sklepów multiasortymentowych i sprzedaż online 

Okazuje się, że nie tylko niska cena stanowi różnicę. Według analiz przeprowadzonych przez PMR Market Experts, coraz większą popularnością cieszą się także sklepy multiasortymentowe, które charakteryzują się dostępnością szerokiego wachlarza produktów. Od ubrań i obuwia przez kosmetyki i akcesoria, aż po tekstylia oraz artykuły spożywcze. W takich miejscach Polacy lubią robić zakupy najczęściej, dlatego w odpowiedzi na zmieniające się trendy na rynku konsumenckim coraz więcej marek decyduje się na poszerzenie swojej oferty. 

Oprócz atrakcyjnych okazji, polscy konsumenci coraz częściej stawiają również na wygodę. Zakupy przez Internet zdecydowanie zrewolucjonizowały rynek konsumencki w Polsce. Kupujących zachęca przede wszystkim możliwość dokonania transakcji bez wychodzenia z domu, oszczędność czasu, często większy wybór dostępnych produktów oraz możliwość łatwego zwrotu (w razie potrzeby).