W dobie Internetu i coraz bardziej rozwiniętych technologii coraz częściej pojawiają się przypadki oszustw internetowych. Jedną z najpopularniejszych metod wykorzystywanych w ostatnim czasie przez oszustów jest wyłudzenie środków finansowych lub ważnych danych osobowych poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji. Jak możemy się przed tym uchronić? Policjantka z popularnego profilu w mediach społecznościowych podzieliła się przydatną wskazówką.
Co to jest phishing?
Phishing to rodzaj cyberprzestępstwa, w którym oszuści podszywają się pod znane nam osoby, firmy kurierskie, banki lub ważne instytucje, aby następnie wywołać strach u ofiary i wyłudzić od niej poufne informacje, takie jak numery kart płatniczych, kody PIN i hasła do ważnych kont.
Zobacz także:
Phishing to jeden z najpopularniejszych typów ataków opartych o wiadomości e-mail lub SMS. Stosujący go cyberprzestępcy wykorzystują znaną technikę, która ma spowodować, że podejmiemy działania zgodne z ich zamierzeniami. To dlatego kuszą nas sensacyjnymi tytułami, rzekomymi niepowtarzalnymi ofertami, czy promocjami, które nigdy więcej się nie powtórzą. Straszą niezapłaconym mandatem czy rachunkiem. Są przy tym bezwzględni - mówi minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.
Oszuści najczęściej działają poprzez wykorzystanie wiadomości telefonicznych, mailowych, SMS-ów, a także korespondencji na popularnych portalach społecznościowych.
Często podszywają się np. pod firmy kurierskie, urzędy, operatorów telekomunikacyjnych, czy nawet naszych znajomych. Coraz częściej wykorzystują do tego komunikatory i portale społecznościowe - dodaje minister Marek Zagórski.
Jak nie dać się oszukać? Ta wskazówka ochroni twoje oszczędności
Wiadomości wymieniane ze znajomymi to już niemal codzienność wpisana w życie każdego człowieka, ale co w przypadku, gdy kolega, koleżanka lub ktoś z bliskiej rodziny nagle prosi nas o pieniądze? Policjantka z profilu „Z pamiętnika policjantki” podzieliła się z obserwatorami cenną wskazówką, która w podobnych sytuacjach może uchronić przed oszustwem.
Zanim zdecydujesz się na wykonanie przelewu, w celu wsparcia osoby proszącej o pomoc, najlepiej od razu bezpośrednio skontaktować się z nią przez telefon lub osobiście. Jest to istotne ze względu na coraz bardziej realistyczne metody oszustów internetowych, którzy przy obecnych rozwiązaniach technologicznych są w stanie podszywać się pod znajomą osobę. Mogą to zrobić choćby poprzez generowanie wiadomości tekstowych, a nawet głosowych, które wyglądają tak, jakby były pisane przez naszych bliskich.
Aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności związanych z oszustwem, zawsze należy dokładnie zweryfikować rozmówcę, nie klikać w podejrzane linki i nie pobierać załączników od nieznanych nadawców. Powinno się również sprawdzić, czy strona, link lub wiadomość nie posiada literówek oraz licznych błędów interpunkcyjnych i ortograficznych. Należy także wstrzymać się z podawaniem ważnych danych w sieci lub poprzez rozmowę telefoniczną, gdyż nigdy nie ma pewności, czy nie trafią one w niepowołane ręce.
Cyberprzestępcy nie ustają w wysiłkach, by stale tworzyć nowe metody oszukiwania nas, czy wyłudzenia naszych pieniędzy lub danych. Dlatego my także nieustannie musimy być czujni. Weryfikujmy informacje, nie działajmy w emocjach, a jeśli mamy pewność, że jesteśmy świadkami przestępstwa, zgłaszajmy to - radzi minister Marek Zagórski.
Co zrobić w przypadku oszustwa?
Jeśli padniesz ofiarą oszustwa lub widzisz podejrzane zachowania, które mogą narazić inne osoby na utratę środków finansowych lub ważnych danych, koniecznie zgłoś swoje obawy odpowiednim służbom. Można na przykład wypełnić dedykowany formularz dostępny na rządowej stronie gov.pl lub poprzez wiadomość SMS na specjalny numer 8080.
Na listę trafiają strony wyłudzające dane lub pieniądze. Każde zgłoszenie jest weryfikowane w CSIRT NASK. Kiedy podejrzenia okazują się prawdziwe – strona trafia na listę ostrzeżeń (...) - podaje minister Marek Zagórski.
Zgłaszać można też podejrzane wiadomości SMS. Wystarczy przesłać je na numer 8080 (...) - dodaje.