Lotnisko we Wrocławiu w 2025 roku rozpoczyna największą w historii portu inwestycję. Zakłada ona rozbudowę lotniskowej infrastruktury. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na blisko 376 milionów złotych, czyli więcej, niż kosztowała budowa obecnego terminalu. 10 października br. została podpisana umowa na realizację tego zadania z firmą Strabag Infrastruktura Południe. 

Wrocław potrzebuje większego lotniska

Władze portu lotniczego informują, że podjęte działania mają na celu zwiększenie przepustowości portu. Obecnie terminal jest w stanie obsłużyć około 4 milionów pasażerów rocznie. Według prognoz, ruch pasażerski na koniec 2024 roku ma wynieść już 4,5 miliona osób. Docelowo port dąży do tego, żeby Wrocław mógł obsługiwać od 8 do 10 milionów osób rocznie. Planowana rozbudowa daje też większe korzyści dla pasażerów. Dzięki temu możliwe będzie rozszerzenie siatki połączeń i pozyskanie nowych przewoźników. Drugi powód, dla którego planowany jest remont, to rosnący ruch samolotów. Wrocławski port jest bazą wojskowego lotnictwa Polski i Stanów Zjednoczonych. 

Zobacz także:

Rozbudowa portu lotniczego we Wrocławiu 

Planowaną rozbudowę lotniska we Wrocławiu podzielono na dwa etapy. Pierwszy obejmuje część operacyjną, drugi zakłada powiększenie terminalu i parkingów. 

Część operacyjna zakłada:

  • Budowę nowej płyty postojowej na 12 samolotów pasażerskich, dzięki temu łącznie na lotnisku zmieści się 28 samolotów.
  • Nową płytę do odladzania od strony zachodniej - obecnie znajduje się tylko po stronie wschodniej, możliwe będzie odladzanie 4 samolotów jednocześnie i start z obu kierunków. 
  • Budowę drogi kołowania o długości 2,5 kilometra - umożliwi to wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich
  • Nową drogę szybkiego zjazdu z pasa startowego - pozwoli to na szybsze startowanie maszyn i zwiększenie zdolności operacyjne lotniska.
  • Remont dróg kołowania - dzięki temu możliwe będzie przyjmowanie samolotów wojskowych typu F.

Rozbudowa terminalu i parkingów z kolei ma zwiększyć przepustowość, aby poradzić sobie z rosnącą liczbą pasażerów. Do realizacji tego zadania nie wyłoniono jeszcze wykonawcy. Zarząd portu lotniczego zapowiada, że niedługo zostanie ogłoszony przetarg.

Kiedy zostanie zamknięte lotnisko we Wrocławiu?

Zamknięcie lotniska jest planowane od 26 października 2024 do 4 grudnia 2025 roku. Ostateczny termin otwarcia może jednak ulec zmianie w zależności od postępu prac budowlanych i warunków pogodowych. Władze lotniska zapewniają, że dołożą wszelkich starań, aby prace przebiegły zgodnie z harmonogramem.

Przez ostatnie miesiące intensywnie analizowaliśmy wszystkie scenariusze i żeby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa i zminimalizować wpływ prac budowlanych na ruch pasażerski zdecydowaliśmy, że wstrzymamy na 40 dni wykonywanie operacji lotniczych - informuje w mediach Karol Przywara, prezes Portu Lotniczego we Wrocławiu.

Poszczególni przewoźnicy zostali już uprzedzeni, żeby na czas remontu lotniska nie sprzedawać biletów. Choć może to stanowić pewne niedogodności dla podróżujących, to jest jeszcze sporo czasu, żeby się do tego przygotować. Pod koniec przyszłego roku najlepiej planować podróże z lotnisk w pobliżu Wrocławia np. z Katowic, Poznania lub Łodzi.  

Port Lotniczy Wrocław - Starachowice

Port Lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika to jeden z ważniejszych portów w kraju. Obecnie obsługiwany jest przez 10 regularnych linii lotniczych, takich jak np.: Ryanair, Wizz Air, Air France, Eurowings, KLM, LOT czy Lufthansa. Przewoźnicy zapewniają ok. 80 połączeń z lotniskami w całej Europie w sezonie letnim oraz ok. 60 w sezonie zimowym. Popularne kierunki to m.in. Barcelona, Bari, Larnaka, Londyn, Malaga, Eindhoven i Londyn. Stosunkowo tanio polecimy do Mediolanu i Paryża. Cena lotów zwykle oscyluje w okolicach 79 zł. Kolejne 25 kierunków, do 9 krajów oferują przewoźnicy czarterowi. Port posiada także infrastrukturę do obsługi lotów cargo. Na lotnisko z Dworca Głównego PKP i Centralnego PKS można dojechać komunikacją miejską. Autobus linii 106 kursuje w dzień, linii 206 w nocy. Przejazd w ciągu dnia, w zależności od natężenia ruchu zajmuje ok. 50 minut.