Końcówka ubiegłego roku przyniosła zapowiedzi rządu w sprawie zmian dla kierowców, które mają pojawić się w 2025 roku. Dotyczyć będą zarówno doświadczonych kierowców, jak i tych świeżo upieczonych. Większe będą kary za przewinienia drogowe, zmienią się także zasady określające wiek, w którym można przystąpić do egzaminu na prawo jazdy. Kierowców w czasie okresu próbnego obowiązywał będzie inny limit alkoholu we krwi. To jednak nie wszystko, co ulegnie zmianie. Czego jeszcze mogą się spodziewać kierowcy w 2025 roku?
Zmiany dla kierowców w 2025 roku
Deklaracje rządu z 2024 roku wskazują na to, że zaostrzenia przepisów kierowcy mogą się spodziewać już w połowie 2025 roku. Zmiany mają objąć zarówno nowych, jak i doświadczonych kierowców. Jeśli chodzi o tych, którzy dopiero uzyskali prawo jazdy, muszą się oni liczyć z istotnymi ograniczeniami. Jednak zaostrzenie przepisów to nie wszystko. Prawdziwa rewolucja dotyczy momentu, w którym możliwe stanie się podejście do egzaminu na prawo jazdy. Obecnie granicą jest ukończenie 18. roku życia. Po zmianach uzyskanie prawa jazdy ma stać się dostępne już dla osób, które skończyły 17 lat. To jednak nie oznacza, że dokument ten będzie uprawniał do tego samego, do czego uprawnia doświadczonych kierowców. Na mocy nowych regulacji obowiązywać ma zasada, zgodnie z którą niepełnoletnia osoba będzie mogła prowadzić pojazd jedynie w sytuacji, w której będzie jej towarzyszył kierowca, który posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat i ukończył 24 rok życia. To jednak nie wszystko.
Zobacz także:
Ograniczenia dla kierowców w czasie okresu próbnego
Z zapowiedzi wynika, że nowe przepisy mają dotyczyć również okresu próbnego, który będzie obowiązywał wszystkich świeżo upieczonych kierowców, niezależnie od ich wieku. Okazuje się, że w ciągu dwóch lat jego trwania, limit alkoholu we krwi, z którym spotkają się nowi kierowcy, będzie wynosił nie 0,2 promila, lecz zero promili. Z okresem próbnym mają wiązać się również inne zmiany dla niedoświadczonych kierowców. Jeśli regulacje wejdą w życie, będą ich obowiązywały inne limity prędkości:
- 50 km/h w obszarze zabudowanym, nawet jeśli znaki wskazują inną wartość;
- 80 km/h poza obszarem zabudowanym;
- 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych.
Aby egzekwowanie tych przepisów było możliwe, samochody kierowców odbywających okres próbny będą musiały być odpowiednio oznaczone. Propozycja takiego oznaczenia znalazła się w projekcie nowelizacji dyrektywy Unii Europejskiej o prawach jazdy.
Państwa członkowskie nakładają na początkujących kierowców obowiązek umieszczania przez cały okres próbny standardowej unijnej plakietki na tylnej szybie pojazdu. Nie później niż 6 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy Komisja przyjmuje akt delegowany zgodnie z art. 21, w którym ustanawia wspólne specyfikacje wizualne dotyczące unijnej plakietki - czytamy w projekcie
Zaostrzenie przepisów dla piratów drogowych
Zmiany dla kierowców mają objąć również te osoby, które swoim zachowaniem na drodze stwarzają zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Na przykład tych, którzy przekroczą prędkość o 50 km/h poza obszarem zabudowanym (z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad) ma czekać kara w postaci zatrzymania prawa jazdy na trzy miesiące. Zwiększeniu mają również ulec kary finansowe za rażąco niebezpieczną jazdę. Jeśli nowe regulacje staną się rzeczywistością, zlikwidowana zostanie także możliwość redukcji punktów karnych za najcięższe wykroczenia w postaci kursu redukującego ich liczbę. Złamanie sądowego zakazu prowadzenia pojazdów ma się natomiast wiązać z przepadkiem pojazdu i karą finansową w wysokości dziesięciu tysięcy złotych. Możliwe ma być również stworzenie specjalnego rejestru, który obejmował będzie osoby z dożywotnim zakazem prowadzenia pojazdów.