Eucharystia dla protestantów? W środowisku katolickim zawrzało. W związku z synodalną decentralizacją pojawiły się pytania dotyczące tego, kto będzie mógł przyjmować Eucharystię. Pojawił się wątek tzw. gościnności eucharystycznej, z powodu której komunia święta udzielana byłaby wyznawcom innych odłamów chrześcijaństwa. Kard. Grzegorz Ryś udzielił odpowiedzi na nurtujące pytanie.

Eucharystia nie tylko dla katolików?

Podczas poniedziałkowej (13 stycznia) konferencji w siedzibie KEP kard. Grzegorz Ryś odpowiedział na pytanie dotyczące gościnności eucharystycznej. W związku z synodalną decentralizacją i zmianami w obszarze władzy w Kościele katolickim pojawiło się pytanie, czy inni chrześcijanie także będą mogli przystępować do komunii świętej. Poruszono również wątek małżeństw mieszanych. Warto zwrócić uwagę, że tzw. inni chrześcijanie, uznawani przez bardziej liberalnych katolików za „braci odłączonych”, nie podzielają często teologicznego poglądu Kościoła katolickiego na temat Eucharystii. Kard. Ryś zajął wyraźne stanowisko.

Zobacz także:

Nie ma na razie żadnych nowych zasad sformułowanych przez synod w zakresie gościnności sakramentalnej. Rok temu, czyli nie na ostatnim posiedzeniu synodu, tylko na tym wcześniejszym, był sformułowany postulat, aby małżeństwa mieszane wyznaniowo mogły przystępować do Eucharystii (Komunii Świętej) w Kościołach, do których przynależą – powiedział kard. Grzegorz Ryś.

Duchowny dodał, że przyjmowanie Eucharystii przez małżeństwa mieszane było wyłącznie postulatem i nie znajduje się w synodalnych dokumentach. Kard. Ryś wspomniał, że wątek gościnności eucharystycznej nie był nawet podejmowany podczas drugiej sesji synodu. Co ciekawe, wspomniał jednak, że był poruszany wątek dotyczący wymiany darów duchowych między chrześcijanami różnych odłamów. 

Kto może przystąpić do Eucharystii?

Eucharystia nie jest dla każdego. Może przystąpić do niej tylko pewna grupa wierzących:

„Do Komunii św. może przystąpić każdy, kto jest w stanie łaski uświęcającej (bez grzechu ciężkiego). Istnieje zatem dogodna możliwość przyjęcia Komunii św. podczas każdej Mszy św. sprawowanej codziennie w kościele – czytamy na stronie pariajadwiga-wrzesnia.pl.

Łaska uświęcająca uznawana jest za stały i nadprzyrodzony dar Boży. Katolicy twierdzą, że łaskę można zarówno otrzymać, jak i stracić np. z powodu grzechu, również grzechu pierworodnego. Jest ściśle związana z usprawiedliwieniem i traktowana, zgodnie z teologią katolicką, jako dar. Otrzymać można ją np. po spowiedzi i przyjęciu Eucharystii. W teologii protestanckiej określenie to raczej nie istnieje. Co więcej, wielu protestantów nie uznaje nawet podziału na grzechy ciężkie i lekkie, ponieważ uważają, że każdy grzech jest ciężkim przewinieniem wobec Stwórcy. 

Protestanci a Eucharystia

W odróżnieniu od Kościoła katolickiego Kościół protestancki ma inne stanowisko względem Eucharystii. Najczęściej protestanci nie używają nawet słowa Eucharystia, lecz Wieczerza Pańska. Co więcej, w odróżnieniu od katolików nie traktują jej poniekąd jako niezbędnego elementu, bez którego nie mogliby dostąpić zbawienia. Odrzucają też pojęcia przeistoczenia i ofiary.

Dla części protestantów Wieczerza Pańska jest przede wszystkim czasem wspominania ofiary Jezusa, podczas której dzielą się chlebem i piją wino ze wspólnego kielicha. Najbliżej katolickiego myślenia o Eucharystii są Luteranie, akcentujący realizm obecności Chrystusa pod postacią chleba i wina. Dla pozostałych kościołów protestanckich obecność Mesjasza w tych postaciach jest wyłącznie symboliczna. Dla protestantów najważniejsze jest Słowo Boże, a nie rytuały i obrzędy – dlatego też nie spotkamy na ich nabożeństwach np. tabernakulum.

Czym jest ruch ekumeniczny?

Kard. Grzegorz Ryś znany jest jak propagator ruchu ekumenicznego. Ekumenizm, do czasu Soboru Watykańskiego II, traktowany był przez katolików jak zagrożenie ich wiary. Co ciekawe, jego entuzjastów było niewielu także w Kościołach protestanckich. Jest to ruch dążący do rozwoju współpracy i lepszego zrozumienia między chrześcijanami, lecz niekiedy też i wyznawcami innych religii. Za główne narzędzia ekumenizmu uznaje się dialog i modlitwę. Najprężniej w tym kierunku działa Światowa Rada Kościołów, w skład której wchodzi 350 Kościołów z tradycji protestanckiej, anglikańskiej, starokatolickiej i prawosławnej.

Ruch ekumeniczny ma jednak wielu przeciwników. Głównym zarzutem w jego kierunku, jest to, że zaprzecza prawdzie Ewangelii – argument ten często przytaczają fundamentalnie wierzący z Kościołów protestanckich. Podkreślają, że ekumenia jest fałszywą jednością, a wierzący, zamiast wspólnie szukać prawdy, opierając się na nauce Chrystusa, idą na kompromisy i nie dyskutują na temat niebiblijnych praktyk obecnych w ich kościołach.