Opóźnienia w PKP pewnie nikogo już nie dziwią, jednak pasażerów od pewnego czasu męczy inna kwestia. Osoby kupujące bilet na Pendolino, które liczą na szybką i komfortową podróż, zmuszani są do jazdy starszymi składami pociągów. Rzecznik prasowy PKP Intercity odpowedział na skargi rozżalonych podróżujących.
Pasażerowie PKP czują się oszukani
Michał Kempa, znany i ceniony polski komik, opublikował w mediach społecznościowych post, który wzbudził zainteresowanie odbiorców. Opisał w nim, że zdarza mu się regularnie podróżować pociągiem, a w ciągu ostatnich lat z Bielska-Białej do Warszawy podróżował ponad 800 razy. Jego zdaniem Polskie Koleje Państwowe regularnie kierowały go na podróż starszym składem zamiast oczekiwanego Pendolino. Mimo że zakupiony bilet obejmował pociąg wyższej klasy, podróż kończyła się pojazdem gorszej kategorii. Należy zaznaczyć, że przejazd tymi środkami transportu różni się ceną biletu, bowiem za Pendolino trzeba zapłacić zdecydowanie więcej. Takie sytuacje nie są korzystne dla pasażerów, zarówno pod względem komfortu, jak i kosztów.
Zobacz także:
W przypadku braku dostępnych pociągów Pendolino, PKP Intercity zestawia zastępcze składy wagonowe. Brak jednostki wynika z faktu usterek taboru lub czynności utrzymaniowych, które nie pozwalają na skierowanie pociągu w trasę. Decyzje tego rodzaju są podejmowane także na bieżąco zgodnie z analizą frekwencji i pobytu - mówi w rozmowie z Onetem rzecznik PKP Intercity, Maciej Dutkiewicz.
Rzecznik PKP tłumaczy, że ich motywacją nie są cele zarobkowe, a podmiany składu pociągów wynikają z dopasowywania się do sytuacji technicznej pojazdów i frekwencji podróżujących.
O tym, że któryś z pociągów Pendolino nie może pojechać w trasę, decydują wypadki losowe. W wakacje mieliśmy uszkodzone cztery składy po zdarzeniu z leśnymi zwierzętami. Naprawa trwa zazwyczaj kilka tygodni - dodaje.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że pociągi Pendolino mają znacznie mniejszą liczbę oferowanych miejsc, co stanowi problem w okresie dużego zainteresowania przejazdami.
Taka sytuacja miała miejsce w przypadku pociągu 4505 relacji Bielsko-Biała Główna a Gdynia Główna, gdzie na odcinku Warszawa Centralna-Gdynia Główna frekwencja sięgała blisko maksimum tydzień przed uruchomieniem pociągu. W odpowiedzi na to w wybrane dni podjęto decyzję o uruchomieniu pociągu z zastępczym składem wagonowym EIC. Dzięki temu możliwe jest elastyczne dostosowanie liczby miejsc do bieżących potrzeb pasażerów, zapewniając komfortową podróż większej liczbie osób - tłumaczy Maciej Dutkiewicz.
Komu przysługuje rekompensata za bilet PKP?
Polskie Koleje Państwowe niestety kojarzone są z tym, że podróż nie zawsze przebiega zgodnie z założonym planem. W takich sytuacjach może uratować nas szereg praw wynikających z rozporządzenia Unii Europejskiej, które regulują problemy wynikające z podróży pociągiem. Pasażerowie mogą ubiegać się o rekompensatę, jeśli pociąg nabierze na trasie opóźnienia przekraczającego 60 minut.
Stawki przewidziane za opóźnienia pociągów wyglądają następująco:
- Rekompensata 25 proc. wartości biletu za opóźnienie wynoszące od 60 do 119 minut;
- Rekompensata 50 proc. wartości biletu za opóźnienie wynoszące powyżej 120 minut.
Należy jednak pamiętać, że ww. przepisy obejmują tylko przejazdy pociągów dalekobieżnych oraz międzynarodowych. Dodatkowo, PKP ustaliło minimalny próg wypłaty odszkodowania, który trzeba przekroczyć, by mogła zostać wypłacona. Przewoźnik może odmówić odszkodowania w sytuacji ekstremalnych warunków pogodowych lub sytuacji niezależnych od kolei.
Jak ubiegać się o zwrot środków od PKP?
Pasażerowie mogą domagać się zwrotu części środków za zakupiony bilet, jeśli podróż z różnych powodów odbiegała od standardów komfortu. W tym celu należy wypełnić formularz i złożyć go do oddziału.
Podróżni mają prawo do zgłoszenia reklamacji, dotyczącej komfortu podróży. W tym celu prosimy o skorzystanie z formularza zgłoszeniowego, znajdującego się na naszej stronie internetowej. Reklamację można zgłosić również osobiście w kasie biletowej, a także przesyłką pocztową. Do reklamacji należy dołączyć jedynie kopię biletu lub wskazać jego numer - tłumaczy rzecznik PKP Intercity.
W sytuacji odrzucenia roszczenia przez przewoźnika, pasażerowi przysługuje prawo zgłoszenia sprawy do sądu lub Rzecznika Praw Pasażera Kolei, który może pomóc w polubownym rozwiązaniu sprawy.