Balenciaga słynie z kontrowersyjnego podejścia do mody. Trudno oprzeć się wrażeniu, że projekty znanej luksusowej marki nie służą tworzeniu codziennych stylizacji, a mają szokować i wywoływać burzę. Słynne trampki, które wyglądały nie tylko jak noszone, ale i doszczętnie zniszczone Balenciaga wystawiła za 1450 dolarów, rozgrzewając tym internet do czerwoności. O buty poszło i tym razem. Wycenione na niecałe 2 tys. dolarów sneakersy wyglądem zbliżone są, jak uznali internauci, do predatora.

Balenciaga szokuje butami za 8 tys. zł. Ludzie nie dowierzają

Balenciaga wyznacza trendy i lubi się nimi zabawić. Ludzie szaleją za projektami znanej luksusowej marki, wydając tysiące dolarów na torby, paski czy spodnie. To, co odróżnia Balenciaga od innych luksusowych marek, to mocno wyszukane projekty. W świecie mody jak dotąd nie pojawił się konkurent, który tak mocno kojarzyłby się z bądź co bądź dziwacznymi pomysłami jak właśnie Balenciaga. Kolejne modele prezentowane przez ten dom mody niemalże od razu po wypuszczeniu stają się zarzewiem wielu dyskusji w internecie. Demny Gvsasalii, dyrektor kreatywny marki, z kontrowersyjnych pomysłów uczynił symbol Balenciagi. Przypomnijmy, że słynna marka w przeszłości oferowała m.in. „crocsy” na obcasie i słynny model butów Triple S, które w pewnym momencie uznawane zostały za najbrzydsze buty sportowe na świecie. Ich miejsce jednak może zająć najnowszy projekt.

Zobacz także:

Snikersy Reptile z tegorocznej zimowej kolekcji Balenciagi nie zostawiają jeńców. Nie sposób opisać ich wyglądu, ale skojarzeń jest wiele. Na Instagramie obserwujący markę piszą o aligatorze, predatorze, statku kosmicznym, niektórzy pytają, czy buty na pewno przeznaczone są do chodzenia. Dla wielu to, co właśnie wypuściła Balenciaga, to żart, o czym również czytamy komentarzach. Buty dostępne są w sprzedaży w wersji monochromatycznej oraz wariantach z wielokolorowymi dodatkami, a kosztują... 1890 dol. (ok. 8 tys. zł). Cena wywołuje zdumienie nawet wśród entuzjastów osobliwych projektów Balenciagi. Okazuje się bowiem, że obuwie jest wykonane z poliuretanu i poliestru.

Marka szokuje nie tylko projektami obuwia. Kilka lat temu mogliśmy podziwiać torbę imitującą worek na śmieci, dostępną w czterech różnych kolorach za 1.7 tys. euro oraz spódnicę z ręcznika za 695 euro. W ostatnim czasie głośno było również o bransoletce Balenciagi, która wyglądała jak duża rolka taśmy samoprzylepnej, a kosztowała 3 tys. euro.

Poziom głupoty ludzi osiągnął limit. Marka Balenciaga wypuściła na rynek bransoletkę, która jest rolką taśmy klejącej, kosztuje fortunę i została wyprzedana w sklepach jubilerskich. Wydaje mi się, że problemem nie tylko jest firma, ale i bezmyślni ludzie, którzy kupują taki produkt - napisał na x.com artysta Jose Luis Mata.

Balenciaga szokuje nie od dzisiaj. Historia znanego domu mody

Balenciaga to jedna z najbardziej wpływowych i innowacyjnych marek w historii mody. Założony w 1919 r. przez Cristóbala Balenciagę w Hiszpanii dom mody szybko zdobył uznanie dzięki swoim unikalnym projektom i bezkompromisowym standardom jakości. Cristóbal Balenciaga otworzył swój pierwszy butik w San Sebastián, a następnie rozszerzył działalność na Madryt i Barcelonę. Jego projekty szybko zyskały popularność wśród hiszpańskiej arystokracji i rodziny królewskiej, jednak wojna domowa w Hiszpanii zmusiła go do zamknięcia sklepów i przeniesienia się do Paryża.

W Paryżu Balenciaga otworzył swoje atelier przy Avenue George V w 1937 r. Jego pierwsza kolekcja, inspirowana hiszpańskim renesansem, odniosła ogromny sukces. W ciągu zaledwie dwóch lat lokalna prasa okrzyknęła go „rewolucjonistą mody”, a jego projekty stały się niezwykle pożądane. Balenciaga był znany z wprowadzania nowatorskich sylwetek i technik krawieckich. Jego projekty, takie jak „kwadratowy płaszcz” z jednoczęściowymi rękawami czy sukienki z wysokim stanem typu baby doll, stały się ikonami mody. W latach 50. i 60. XX wieku jego prace były uważane za rewolucyjne, a on sam zyskał miano „projektanta projektantów”.

Po śmierci Cristóbala Balenciagi w 1972 r. marka przeszła przez różne fazy zarządzania i zmiany właścicieli. W 1986 r. prawa do domu mody Balenciaga zostały zakupione przez Jacques Bogart S.A., a w 2001 roku marka stała się częścią francuskiego konglomeratu Kering. Współczesny Balenciaga, pod kierownictwem Demny Gvasalii, znany jest z awangardowych i często kontrowersyjnych projektów. Marka zyskała reputację dzięki swoim antymodowym manifestom i prowokacyjnym kampaniom reklamowym.