Wielu kierowców szuka sposobów na poprawę widoczności swojego samochodu po zmroku. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, są retrofity LED. Ale czym właściwie są te lampy i czy ich używanie w Polsce jest zgodne z prawem?

Retrofity LED. Co to jest i czy są legalne w Polsce?

Retrofit LED to zamiennik klasycznej żarówki halogenowej, który korzysta z technologii LED. W skrócie, to żarówka LED, którą można włożyć do tradycyjnych reflektorów samochodowych, zastępując oryginalne halogeny.

Zobacz także:

Brzmi jak łatwe i wygodne rozwiązanie, prawda? Niestety, sprawa nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Według obecnych przepisów prawnych, retrofity LED są w Polsce nielegalne, jeśli montowane są do reflektorów, które pierwotnie nie były do tego przystosowane. Polskie prawo o ruchu drogowym oraz homologacja reflektorów wymagają, aby źródło światła było zgodne z wymaganiami określonymi przez producenta pojazdu.

Montaż retrofitów LED do tradycyjnych lamp wiąże się ze zmianą charakterystyki światła, co oznacza, że reflektory nie spełniają homologacji. W efekcie używanie retrofitu LED w samochodzie może zakończyć się mandatem oraz utratą dowodu rejestracyjnego.

Dlaczego ludzie decydują się na retrofity LED w samochodach?

Mimo, że retrofity LED są nielegalne, wiele osób decyduje się na ich montaż. Dlaczego? Powodów jest kilka. Po pierwsze, lampy LED są znacznie jaśniejsze niż tradycyjne halogeny, co poprawia widoczność na drodze, zwłaszcza w nocy i przy niesprzyjających warunkach pogodowych. Większa ilość światła daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa, ponieważ pozwala wcześniej dostrzec przeszkody i lepiej obserwować otoczenie.

Kolejną zaletą jest wygląd. Lampy LED nadają samochodowi nowoczesny wygląd, który przypomina modele wyposażone fabrycznie w światła LED. Wiele osób pragnie, aby ich starszy pojazd dorównywał wizualnie nowszym autom, a retrofity LED wydają się łatwym sposobem na osiągnięcie takiego efektu.

Ostatni argument to oszczędność. Lampy LED są bardziej energooszczędne niż żarówki halogenowe, co oznacza mniejsze zużycie energii oraz dłuższą żywotność. Mniej wymian to mniej kłopotów oraz niższe koszty eksploatacji. Wszystko to sprawia, że retrofity LED wydają się być kuszącą alternatywą dla tradycyjnych żarówek halogenowych.

Jakie wady mają retrofity LED?

Chociaż na pierwszy rzut oka retrofity LED mogą wydawać się świetnym rozwiązaniem, posiadają też istotne wady, które mogą przysporzyć problemów. Przede wszystkim, reflektory przystosowane do żarówek halogenowych nie są zoptymalizowane do pracy z LED-ami. W efekcie retrofity LED mogą powodować oślepianie innych uczestników ruchu, ponieważ wiązka światła nie jest odpowiednio ukierunkowana.

Kolejnym problemem jest jakość światła. Chociaż diody LED emitują więcej lumenów, to wiązka światła często ma inne charakterystyki niż wiązka światła halogenowego. Może to skutkować pojawieniem się niejednolitego oświetlenia drogi i tzw. „ciemnych plam", co paradoksalnie może pogorszyć widoczność dla samego kierowcy.

Dodatkowo, stosowanie retrofitów LED może prowadzić do problemów z elektroniką samochodu. Nowoczesne auta mają zaawansowane systemy monitorujące żarówki i często słabsza rezystancja LEDów powoduje, że komputer wykrywa ich przepalenie, co skutkuje niechcianymi komunikatami na desce rozdzielczej. Co więcej, diody LED, mimo swojej efektywności, mogą też mieć problemy z odprowadzaniem ciepła, zwłaszcza w zamkniętych reflektorach halogenowych, co wpływa na ich długowieczność.

Retrofity LED zimą. Mandat to nie wszystko

Zima to czas, kiedy niedoskonałości retrofitów LED stają się szczególnie widoczne i potencjalnie niebezpieczne. Diody LED generują znacznie mniej ciepła niż klasyczne żarówki halogenowe. Z jednej strony jest to zaleta, ponieważ więcej energii zamieniane jest na światło, ale z drugiej, zimą może to stanowić duży problem. Halogeny nagrzewają reflektor, co pomaga stopić lód czy śnieg gromadzący się na szkle. LED-y tego nie robią, co może powodować, że reflektory są zasypane śniegiem lub pokryte lodem, znacznie obniżając jakość oświetlenia.

Efekt? Reflektor pokryty lodem nie oświetla drogi prawidłowo, co może być niebezpieczne zarówno dla was, jak i dla innych uczestników ruchu. Dodatkowo, reflektor, który nie emituje odpowiedniej wiązki światła, może przyciągnąć uwagę policji. W razie kontroli drogowej, funkcjonariusze mogą nie tylko nałożyć mandat, ale również zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu do momentu wymiany żarówek na homologowane.

Warto też pamiętać, że w przypadku kolizji czy wypadku, stosowanie nielegalnych źródeł światła może wpływać na odpowiedzialność ubezpieczeniową. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli stwierdzi, że przyczyną zdarzenia było niewłaściwe oświetlenie pojazdu.