Toyota Central Europe wydała oświadczenie dotyczące wykrycia problemów technicznych związanych z modelem Toyota Corolla. Przedstawiciele twierdzą, że dotyczy to ponad 40 tys. pojazdów, a wkrótce w Polsce zostanie przeprowadzona wielka akcja naprawcza dla wszystkich poszkodowanych. Czego dotyczy usterka?

Skąd wywodzi się firma Toyota?

Toyota wywodzi się z Japonii, a jej założycielem był Sakichi Toyoda. Pierwszy samochód tej marki został wyprodukowany w 1935 roku, a z danych rynkowych wynika, że firma jest obecnie jedną z najpopularniejszych i najczęściej wybieranych przez Polaków.

Zobacz także:

Toyota jest od wielu lat jedną z trzech najczęściej wybieranych marek w Polsce, a od 2020 roku jest liderem polskiego rynku. Corolla w 2021 roku po raz pierwszy stała się najpopularniejszym samochodem w kraju i utrzymuje tę pozycję do tej pory - informuje Toyota Polska na swojej oficjalnej stronie internetowej.

Z zakładów Toyoty wyjechało już łącznie ponad 300 milionów pojazdów, a co szóste to model Toyota Corolla. Spółka posiada 69 fabryk, z czego 26 znajduje się w Azji, 13 w Ameryce Północnej, 16 w Japonii, 7 w Europie i kolejne 7 w innych regionach. 

Awaria hamulców w samochodach Toyota Corolla

25 listopada Toyota Central Europe poinformowała Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), że w wielu samochodach wykryto poważne wady produkcji związane z hamulcami. Przedstawiciele marki wskazali, że problem dotyczy pojazdów wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii i Turcji między 16 stycznia 2023 a 5 listopada 2024 roku.

Producent ostrzega, że może zdarzyć się sytuacja, w której wciśnięty pedał hamulca, na przykład podczas wykonywania zakrętu, może doprowadzić do chwilowego stwardnienia przycisku, a w konsekwencji zmniejszenia siły hamowania. Wykryta usterka stwarza realne zagrożenie dla kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego, gdyż może doprowadzić nawet do poważnego wypadku.

W sytuacji gdy pedał hamulca jest wciśnięty podczas pokonywania zakrętów, istnieje możliwość, że ciśnienie płynu hamulcowego może nie być kontrolowane zgodnie z założeniami. Wydłuża to drogę hamowania i zwiększa ryzyko zderzenia - podkreślono w komunikacie.

Co zrobić w przypadku posiadania felernego samochodu?

Z danych zebranych przez ekspertów japońskiej marki samochodów wynika, że problem dotyczy około 43 tys. pojazdów w Polsce. Przedstawiciele Toyoty zapewniają, że właściciele felernych pojazdów otrzymają zaproszenie do autoryzowanej stacji obsługi Toyoty, gdzie zostaną przeprowadzone specjalne prace w celu usunięcia niebezpiecznej usterki.

Ponadto, marka obiecuje, że po wdrożeniu odpowiednich poprawek w umówionym punkcie obsługi, hamulce będą całkowicie sprawne, a bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego nie będzie już zagrożone. Toyota Central Europe wskazuje, że na ten moment jest to sytuacja priorytetowa i dokładają wszelkich starań, aby klienci mogli bezpiecznie korzystać z zakupionych pojazdów. Przedstawiciele mają nadzieję, że dzięki natychmiastowej reakcji ze strony firmy, uda się sprawnie dotrzeć do wszystkich właścicieli.

Jaka jest rola UOKiK w tej sprawie?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) odgrywa nieocenioną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa konsumentów w Polsce. Jego działalność koncentruje się przede wszystkim na wyeliminowaniu nieuczciwych praktyk stosowanych wobec kupujących, kontrolowaniu jakości oferowanych produktów i usług na rynku. Co więcej, oferuje fachową pomocą w monitorowaniu niejasnych sytuacji oraz wsparcie konsumentów w ewentualnych sporach z przedsiębiorcami.

Dzięki nadzorowaniu zapowiedzianej przez Toyotę akcji naprawczej i dopilnowaniu wszelkich kwestii prawnych, właściciele uszkodzonych pojazdów mają pewność, że cały proces przebiegnie według najwyższych standardów jakości. Wynika to przede wszystkim z ustawy o systemach homologacji pojazdów i ich wyposażenia z dnia 14 kwietnia 2023 roku.