Kierowcy zawodowi są dziś jednymi z najbardziej poszukiwanych specjalistów na polskim rynku pracy. Branża transportowa, stanowiąca filar krajowej gospodarki, zmaga się z niedoborem aż 120 tysięcy pracowników, co prowadzi do poważnych wyzwań dla firm przewozowych. Pomimo wysokich zarobków, które w przypadku doświadczonych kierowców sięgają nawet 8 tysięcy złotych miesięcznie, liczba chętnych do pracy w tej wymagającej profesji pozostaje niewystarczająca.

W Polsce brakuje zawodowych kierowców

Deficyt kierowców jest wyraźnie widoczny. Wynika m.in. z tego, że z pracy w tym sektorze usług coraz częściej rezygnują także pracownicy z Ukrainy, Białorusi i Mołdawii. W 2024 roku znacznie zmalała liczba ważnych świadectw kierowców z wymienionych państw. Firmy transportowe nie przestają rekrutować i szukają nowych pracowników, np. z Azji.

Zobacz także:

Pracownicy i migracja zarobkowa jest naszej branży bardzo potrzebna. Słyszymy, że przedsiębiorcy czują potrzebę zatrudniania pracowników spoza Unii Europejskiej, bo starzejemy się jako społeczeństwo. Obserwujemy, że młodzi ludzie szukają innego rodzaju pracy. Praca kierowcy jest ciężka, wymaga rozstania się z rodziną i przyjaciółmi, a to sprawia, że to zajęcie nie cieszy się dużym powodzeniem — powiedział w rozmowie z RMF FM Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska" 

Najwięcej pracy dla kierowców jest na południu i na zachodzie Polski. Z raportu Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” płynie wniosek, że przewoźnicy chcą wprowadzić zmiany, które umożliwią kierowcom spędzanie mniej czasu poza granicami Polski. Mają nadzieję, że dzięki temu przyciągną do pracy „świeżą krew”. Sektor transportu ma poważny kryzys, który zaczął się w połowie 2023 roku – przyczyną była recesja niemieckiego przemysłu. Właściciele firm transportowych twierdzą, że już dawno nie mieli tak dużego problemu jak obecnie.

W Polsce szczególnie brakuje kierowców zawodowych, prowadzących pojazdy o masie powyżej 3,5 tony. W transporcie międzynarodowym i krajowym to właśnie oni są najbardziej poszukiwani. Niedobór kadrowy występuję także w transporcie publicznym – brakuje również kierowców prowadzących autobusy miejskie i autokary. Rozwój e-commerce sprawił, że wysyłamy wiele paczek, które także ktoś musi dowieźć – dlatego poszukiwani są również kierowcy pojazdów do 3,5 tony.

Kierowcy tirów międzynarodowych także należą do pożądanej grupy zawodowej. Transport towarów na dużą skalę, zarówno krajowy, jak i międzynarodowy, jest fundamentem globalnej gospodarki. Polskie firmy transportowe obsługują wiele tras międzynarodowych, a kierowcy ciężarówek są niezbędni do utrzymania tej działalności.

Jak zostać zawodowym kierowcą?

Kierowcy zawodowi są dziś jednymi z najbardziej poszukiwanych pracowników w Polsce. Wymagania wobec nich są jednak wysokie – oprócz prawa jazdy odpowiedniej kategorii, konieczne są kwalifikacje zawodowe, uprawnienia na przewóz rzeczy, a także doświadczenie w prowadzeniu pojazdów ciężarowych. W praktyce wielu kandydatów rezygnuje już na etapie szkolenia, które jest czasochłonne i kosztowne.

Aby zostać zawodowym kierowcą, należy przejść przez kilka etapów formalnych i praktycznych, które wymagają czasu, zaangażowania oraz finansowych nakładów. Oto kroki, które trzeba wykonać:

Uzyskanie prawa jazdy odpowiedniej kategorii

  • Kategoria C: uprawnia do prowadzenia pojazdów o masie przekraczającej 3,5 tony (ciężarówki).
  • Kategoria CE: umożliwia prowadzenie zestawów z przyczepami, np. ciągników siodłowych z naczepami.
  • Przed przystąpieniem do kursu należy mieć prawo jazdy kategorii B (samochody osobowe) oraz ukończone 21 lat (lub 18 lat, jeśli planuje się szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej).
  • Ukończenie kwalifikacji zawodowych

Szkolenie

  • Kwalifikacja wstępna: dla osób poniżej 21 lat (kat. C) lub 23 lat (kat. D). Trwa 280 godzin.
  • Kwalifikacja wstępna przyspieszona: dla osób starszych. Trwa 140 godzin.
  • Szkolenie obejmuje zarówno teorię, jak i praktykę, a po jego zakończeniu należy zdać egzamin państwowy.

Badania lekarskie i psychologiczne

Przed rozpoczęciem pracy jako zawodowy kierowca konieczne jest uzyskanie orzeczenia lekarskiego, potwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów ciężarowych. Przyszły kierowca musi też uzyskać orzeczenia psychologiczne, które ocenia zdolności psychomotoryczne, koncentrację i odporność na stres.

Całkowity koszt uzyskania uprawnień może wynosić od 8 do 15 tysięcy złotych. Niektóre firmy transportowe oferują dofinansowanie szkoleń w zamian za podpisanie umowy lojalnościowej na kilka lat.

Ile zarabiają zawodowi kierowcy?

Zarobki zawodowych kierowców w Polsce w 2024 roku zależały od wielu czynników, takich jak kategoria prawa jazdy, rodzaj wykonywanej pracy (transport krajowy czy międzynarodowy), doświadczenie oraz region zatrudnienia. Kierowcy kategorii C (pojazdy ciężarowe), zarabiają średnio 7200 zł miesięcznie brutto. Kierowcy w transporcie międzynarodowym mogą zarobić od 8 500 zł do 11 000 zł miesięcznie netto. Należy pamiętać, że powyższe dane są uśrednione, a rzeczywiste wynagrodzenia mogą się różnić w zależności od indywidualnych warunków zatrudnienia, polityki płacowej pracodawcy oraz aktualnej sytuacji na rynku pracy.