Niektórzy klienci banku nie mieli dostępu do pieniędzy przez dwa dni. Nie mogli także wykonywać transakcji. O ile krótki brak dostępu do pieniędzy, czy chwilowa awaria aplikacji nie są powodem do zmartwień, tak blokada konta już tak. Credit Agricole zaczął unieruchamiać rachunki swoich klientów. Nawet ci z nich, którzy zareagowali szybko, musieli długo czekać na dostęp do pieniędzy.
Credit Agricole zablokował konta klientów
Credit Agricole zablokował konta klientów, którzy nie zaktualizowali informacji dotyczących danych osobowych – dotyczyło to m.in. numeru dowodu osobistego. Drugim powodem okazała się odmowa podania wymaganych informacji przez klientów. Bank miał jednak podkładkę pod ten ruch – była nim ustawa o przeciwdziałaniu prania pieniędzy i finansowana terroryzmu. Jak wynika z art. 41 ustawy, jeśli dane nie zostaną zaktualizowane, bank ma obowiązek uniemożliwić transakcje na koncie.
Zobacz także:
Zablokowanie kont poważnie utrudniło życie klientom banku. Z tego powodu nie mogli wykonywać wielu codziennych transakcji np. opłacenia rachunków, zakupów itp. Klientów zdenerwowało, że nie otrzymali wcześniej ostrzeżenia o możliwości blokady. Bank Credit Agricole zabrał stanowisko w tej sprawie:
Zawsze i to kilkukrotnie kontaktujemy się z klientami, żeby mieć kompletne i aktualne dane. Jeśli klient nie aktualizuje danych lub odmawia ich podania, to uniemożliwia nam wykonanie obowiązków ustawowych. W takiej sytuacji bank ma obowiązek prawny do zablokowania klientowi możliwości przeprowadzania transakcji za pośrednictwem rachunku bankowego czy rozwiązania umowy z klientem. Podstawą takiego działania banku jest art. 41 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu – tłumacza przedstawiciele Credit Agricole, cytowany przez bankier.pl
Bankierzy tłumaczyli, że mieli obowiązek dostosować procedury do wymogów prawnych – dlatego musieli zweryfikować tożsamość klientów. Jednak klienci twierdzą, że całemu procesowi brakuje przejrzystości.
Klienci dane mogą zaktualizować samodzielnie w aplikacji mobilnej, CA24 eBank – czy też z doradcą w placówce lub na infolinii. W momencie, w którym klient nie może korzystać z rachunku (bo nie zaktualizował danych) i zaktualizuje dane, zdejmujemy blokadę najczęściej w ciągu 24 godzin, maks. do 48 godzin” – wyjaśniło Credit Agricole.
Co robić, by uniknąć blokady konta?
Przede wszystkim warto regularnie aktualizować swoje dane. Można to zrobić za pomocą aplikacji mobilnej lub w serwisie online – wystarczy skorzystać z sekcji aktualizacji danych. Można również udać się do najbliższego oddziału banku i poprosić o pomoc doradcę. Istnieje jeszcze trzecia możliwość – można zadzwonić na infolinię i zaktualizować dane telefonicznie.
Dane należy aktualizować w sytuacjach takich jak:
- Zmiana statusu klienta np. gdy zaczyna się korzystać z innego rodzaju konta,
- Zmiana nazwiska lub adresu zamieszkania,
- Dezaktualizacja ważności dowodu osobistego.
Kto jeszcze może zablokować konto bankowe?
Blokada kont bankowych jest także jednym z działań cyberprzestępców. Może być konsekwencją phishingu. Cyberprzestępca podszywa się wówczas pod jakąś osobę lub instytucję np. bank, i wyłudza poufne informacje. Celem działania jest wykradzenie loginu, numeru karty kredytowej, rachunku bankowego i wrażliwych informacji firmowych.
Ataki pishingowe mogą całkowicie zainfekować komputer oprogramowaniem typu malware. W odróżnieniu od innych oszustw internetowych celem phishingu nie jest komputer czy telefon potencjalnej ofiary, ale ona sama — dlatego tak często przestępcy podszywają się pod instytucję zaufania publicznego. Typową metodą ich działania jest wymuszenie pośpiechu, by ofiara zadziałała w jak najszybszy sposób.
Co zrobić, gdy konto bankowe zostało zablokowane?
Jak zareagować w przypadku, gdy nasze konto bankowe z jakiegoś powodu zostanie zablokowane? W pierwszej kolejności najlepiej skonsultować się bankiem i wyjaśnić sytuację. Pomocna okaże się infolinia banku lub aplikacja mobilna, Można też udać się osobiście do placówki, by jak najszybciej zaktualizować dane. Dobrze przy tym stale obserwować konto i status blokady. Przeważnie banki odblokowują konta w ciągu 24-48 godzin od momentu, gdy dane zostaną zaktualizowane.