Aktualnie standardy logistyczne NFZ znacząco odbiegają od tych, z którymi możemy się spotkać, korzystając z prywatnej opieki zdrowotnej. W sieciach takich jak LuxMed, Medicover czy Enel-med możemy z łatwością zarejestrować się na wizytę poprzez stronę internetową lub aplikację w telefonie. Dzięki temu proces umawiania się do lekarza jest dla pacjentów duży bardziej wygodny i sprawny. Niestety rzeczywistość, do której przyzwyczaił nas system publicznej opieki zdrowotnej, przedstawia się zgoła inaczej. Trudności z telefonicznym umówieniem się na wizytę, odwołaniem jej, a także znalezienie dogodnego terminu nie należą do najprostszych. Ministerstwo Zdrowia przedstawiło plan, który ma uczynić to dużo łatwiejszym. Obecnie trwa pilotaż systemu, którego uruchomienie planowane jest na rok 2025. 

Centralna e-rejestracja. Jak nowy system ułatwi życie pacjentom?

26 sierpnia ruszył nabór do pilotażowego programu nowej usługi stworzonej przez NFZ, jaką ma być centralna e-rejestracja. Docelowo wszystkie placówki mają dołączyć do systemu w 2025 roku. Stworzenie go ma pochłonąć blisko 100 milionów złotych. Na czym będzie polegała e-rejestracja? Lista korzyści, jakie odniosą pacjenci, przedstawia się obiecująco. Ministerstwo Zdrowia zakłada następujące ułatwienia:

Zobacz także:

  • łatwe i szybkie umawianie się na wizytę poprzez stronę Internetowego Konta Pacjenta lub aplikację mobilną mojeIKP;
  • wybór terminu i lokalizacji na podstawie własnych preferencji;
  • wszystkie informacje o planowanych wizytach widoczne w Internetowym Koncie Pacjenta;
  • sprawne odwoływanie i zmienianie terminu wizyty;
  • otrzymywanie powiadomień dotyczących zbliżającego się terminu wizyty oraz każdej zmiany z nią związanej.

W Internetowym Koncie Pacjenta i aplikacji mobilnej mojeIKP mają również pojawiać się informacje o dostępnych programach profilaktycznych, dzięki którym możliwe może stać się wykrywanie chorób na ich wczesnym etapie.

Centralną e-rejestrację wdrażamy dla pacjentów. Chcemy, aby mogli łatwo umawiać się na wizyty, odwoływać je lub zmieniać terminy. W dłuższej perspektywie e-rejestracja wpłynie na skrócenie czasu oczekiwania na wizytę lekarza. Program pilotażowy zweryfikuje, jak e-rejestracja sprawdzi się w praktyce. Obejmie świadczenia, które  dotyczą ważnych obszarów zdrowia publicznego - czytamy na stronie Ministerstwa Zdrowia

Co zmieni się dzięki e-rejestracji? Czy znikną kolejki do lekarzy?

Pilotaż usługi e-rejestracji ma za zadanie przygotować placówki do obowiązkowego wdrożenia tego centralnego systemu, co planowane jest na rok 2025. Na nowej usłudze skorzystają nie tylko pacjenci, lecz także podmioty świadczące opiekę medyczną. Dzięki e-rejestracji zmniejszyć ma się liczba czynności administracyjnych, które placówki mają obowiązek wykonywać. Nie będą już musiały raportować kolejek do NFZ, bo wszystko będzie widoczne w systemie. Co ważne, zmniejszyć ma się liczba odwoływanych wizyt, a to, jak zapewnia Ministerstwo Zdrowia, w dłuższej perspektywie nie tylko ułatwi pracę placówek medycznych, lecz także zwiększy dostępność terminów, za sprawą czego skrócą się kolejki do lekarzy. 

134 wnioski, ponad 160 tysięcy udostępnionych terminów

Ministerstwo Zdrowia obiecuje cyfrową rewolucję i zapewnia, że system przyniesie znaczne korzyści zarówno dla placówek medycznych, jak i pacjentów. Jak informuje Business Insider, obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad przygotowaniem rozwiązań prawnych, które mają umożliwić wdrożenie centralnej elektronicznej rejestracji. Obecnie trwający pilotaż ma potrwać do końca czerwca 2025 roku, po czym nastąpi ewaluacja programu. 

Skomplikowany i wieloaspektowy charakter wprowadzanych zmian w sposobie rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej wymaga szczegółowych analiz, w tym uwzględnienia m.in. rezultatów prowadzonego programu pilotażowego - tłumaczy wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny, cytowany przez serwis Business Insider. 

Wiceminister Wojciech Konieczny w odpowiedzi na interpelację poselską udzielił również informacji na temat tego, jak obecnie funkcjonuje program pilotażowy. Okazuje się, że Ministerstwo Zdrowia otrzymało 134 wnioski o przyjęcie do pilotażu. 

W konsekwencji udostępniono w ramach centralnej elektronicznej rejestracji ponad 160 tys. terminów udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej w powyższych zakresach - poinformował wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny.