Temat dopłat do rowerów elektrycznych przedstawiony został już w 2023 r. Wtedy plan zakładał, że do dyspozycji będzie 300 ml zł, a dofinansowanie sięgnie nawet 9 tys. zł. Niedawno przedstawiono jednak nowe założenia programu „Mój rower elektryczny”. Ze wstępnych ustaleń wynika, że w lutym br. projekt przejdzie ponowne konsultacje i przeprowadzony zostanie tylko w formie pilotażowej. Na jakich zasadach?

Dopłaty do rowerów elektrycznych 2025. Zmiany w programie

Sprawa programu „Mój rower elektryczny” jest dynamiczna. Z początkowych 300 ml zł, jakie miały być do rozdysponowania, pozostanie 50 mln zł. Zmniejszeniu ulegnie również wysokość jednorazowego dodatku na osobę. Z pierwotnych założeń wynikało, że dotacja obejmie 50 proc. kosztów zakupu, ale nie więcej niż 5 tys. zł w przypadku rowerów elektrycznych i 9 tys. zł w przypadku elektrycznych rowerów cargo i wózków rowerowych. Ponadto dokument zakładał, że na dopłatę będzie mogła liczyć każda osoba fizyczna, jak i przedsiębiorcy oraz samorządy.

Zobacz także:

Niemniej konsultacje społeczne, które zakończyły się 18 lipca 2024 r., przyniosły wiele uwag, które finalnie wpłyną na to, jak wyglądać będą dopłaty do rowerów elektrycznych. Europejski Bank Inwestycyjny nie zgodził się bowiem, by program „Mój rower elektryczny” był finansowany z Funduszu Modernizacyjnego, dlatego też teraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) szuka nowego źródła finansowania. Konieczne są również ponowne konsultacje. 

„Mój rower elektryczny”. Jaką dotację można otrzymać? Kto może składać wniosek?

Dopłaty do rowerów elektrycznych miały być realizowane w latach 2025-2029. Czy jednak możliwe jest, że program ruszy jeszcze w tym roku?  W lutym najpewniej odbędą się ponowne konsultacje, natomiast Fakt donosi, że nabór wniosków ma ruszyć w ciągu najbliższych miesięcy. O czym zatem warto wiedzieć w związku z programem „Mój rower elektryczny”?

O dofinansowanie będzie mogła ubiegać się każda osoba fizyczna (czyli przeciętny Kowalski). Wsparcie dla przedsiębiorców jest przewidziane, ale dopiero w kolejnym etapie (jeśli taki nastąpi, ponieważ program będzie miał charakter testowy). Według nowych ustaleń wnioskujący będą mogli liczyć na dopłaty w wysokości do 2,5 tys. zł dla standardowych modeli oraz 4,5 tys. zł w przypadku rowerów cargo. Wysokość tych dopłat uległa dwukrotnemu zmniejszeniu w porównaniu z pierwotnymi założeniami, niemniej nie są to kwoty przypadkowe. Jak wyjaśnia Fakt, z konsultacji branżowych wynika, że średnia unijna dotacji do e-rowerów oscyluje wokół 500 euro.

Dlatego nie możemy dawać więcej niż w innych państwach UE. Wychodzi to ok. 2,5 tys. zł dotacji do roweru — podkreśliła Anna Trudzik, dyrektor departamentu energetyki prosumenckiej NFOŚiGW cytowana przez Fakt.

Pieniądze na rowery elektryczne. Takie warunki trzeba spełnić

Lista warunków najpewniej ulegnie zmianom po ponownych konsultacjach. Na tę chwilę przedstawiają się one następująco:

  1. Zakupiony pojazd musi być oznakowany (naklejka) w okresie trwałości.
  2. Zakupiony pojazd musi być nowy.
  3. Dofinansowanie nie zostanie udzielone na pojazd sfinansowany z wykorzystaniem leasingu.
  4. Dofinansowanie nie zostanie udzielone na zakup elementów (wyposażenia), które stanowią wymaganą część pojazdu, natomiast zostały wybrane/skonfigurowane jako opcja „zamienna” w stosunku do wersji standardowej pojazdu, oferowanej przez producenta/sprzedawcę.
  5. Okres trwałości wynosi 2 lata liczony od daty zakończenia realizacji inwestycji (zakupu pojazdu).
  6. Pojazd objęty dofinansowaniem musi zostać zarejestrowany na Policji oraz oznakowany specjalnym numerem umieszczonym na ramie pojazdu.
  7. Beneficjent jest obowiązany do niezwłocznego zwrotu całości albo części dofinansowania, jeżeli wykorzystał je niezgodnie z warunkami określonymi we wniosku o dofinansowanie lub w umowie o dofinansowanie, w tym pobranych przez niego nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
  8. Dofinansowanie będzie wypłacone tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu.
  9. Nie podlega dofinansowaniu pojazd, dla którego w dniu złożenia wniosku minął okres trwałości, tj. upłynęło więcej niż 2 lata od dnia zakupu pojazdu.
  10. W przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną dla beneficjentów wskazanych w ust. 7.4 pkt. 2 i 3, będzie udzielane na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
  11. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu, przy czym zakup każdego pojazdu traktowane jest jako osobne przedsięwzięcie. W przypadku kradzieży lub szkody całkowitej dofinansowanego pojazdu dopuszcza się ponowne ubieganie się o dofinansowanie kolejnego pojazdu przez tego samego beneficjenta.
  12. Dofinansowanie nie będzie udzielane na koszty przedsięwzięcia, które zostały dofinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej.