Oferowany przez państwo dodatek mieszkaniowy to nic innego, jak jedna z form pomocy finansowej, zyskująca popularność zwłaszcza w ostatnim czasie. Skierowana jest do osób, które z uwagi na trudną sytuację ekonomiczną mają problem z utrzymaniem własnego mieszkania, w tym opłaceniem wartości czynszu. Podobnie jednak jak w przypadku innego rodzaju programów pomocowych dla mieszkańców naszego kraju, w tym przypadku również należy spełnić konkretne warunki, aby móc z niego skorzystać.
Czym jest dodatek mieszkaniowy?
Ciężko ukryć fakt, że w ostatnich latach sytuacja finansowa wielu osób staje się coraz trudniejsza. Wiąże się to również z problemem pokrycia podstawowych kosztów życia, w tym uiszczeniem opłat za mieszkanie. Coraz częściej jednak można skorzystać z pomocy państwa, które w odpowiedzi na rosnące problemy proponuje ze swojej strony wsparcie. Jedną z obecnie dostępnych form stanowi właśnie dodatek mieszkaniowy, czyli rodzaj świadczenia pieniężnego wypłacanego przez gminę. Wsparcie to ma na celu dofinansowanie osoby w trudnej sytuacji materialnej do wydatków mieszkaniowych, związanych z zajmowaniem danego lokalu.
Zobacz także:
Jakie warunki należy spełnić, żeby uzyskać świadczenie?
Warto podkreślić, że chcąc ubiegać się o tego rodzaju wsparcie finansowe od państwa, trzeba spełnić konkretne warunki. Przede wszystkim, zgodnie z określonymi przepisami, osoba wnioskująca o świadczenie musi posiadać tytuł prawny do danego lokalu. Istotną kwestię stanowi też kryterium dochodowe: aktualnie limit dochodowy wynosi 3272,69 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego oraz 2454,52 zł w przypadku gospodarstw wieloosobowych.
Tego rodzaju wsparcie przyznawane jest na okres 6 miesięcy, a jego wysokość wynosi średnio od 250 zł do 380 zł wypłacanych każdego miesiąca. Należy jednak mieć na uwadze, że ostatecznie kwota zależeć będzie od liczby osób zamieszkujących dane gospodarstwo domowe, ich dochodów, a także kosztów utrzymania konkretnego lokalu. Świadczenie wypłacane jest przelewem lub gotówką - dotyczy to jednak wyłącznie właścicieli domów jednorodzinnych. W przypadku właścicieli mieszkań i najemców, środki finansowe przekazywane są bezpośrednio zarządcom danego budynku.
Jakie dokumenty złożyć, starając się o dodatek mieszkaniowy?
Wnioski o wsparcie finansowe na częściowe pokrycie kosztów związanych z lokalem własnościowym przyjmowane są w ośrodkach pomocy społecznej w całym kraju. Wśród składanych dokumentów muszą znaleźć się wypełniony wniosek o dodatek mieszkaniowy z własnoręcznym podpisem, którego wzór dostępny jest zarówno w ośrodku pomocy społecznej, urzędzie miasta, jak i na stronach internetowych instytucji.
Oprócz tego należy załączyć deklarację o dochodach mieszkańców danego lokalu z okresu ostatnich 3 miesięcy, rachunki za prąd, ciepłej wody i gazu obejmujące ostatni okres rozliczeniowy, a także dokumenty potwierdzające powierzchnię użytkową lokalu wraz z jego wyposażeniem technicznym. Jeżeli mieszkanie jest wynajmowane, należy dodatkowo pamiętać o dołączeniu do wymienionych już dokumentów potwierdzenie zarządcy budynku lub też osoby, która wynajmuje dane mieszkanie.