Początek roku oznacza wejście w życie wielu zmian w prawie. Zwiększeniu uległa wysokość płacy minimalnej, obowiązywać zaczęła nowelizacja podatku od nieruchomości, zmiany czekają również przedsiębiorców w zakresie odprowadzania składki zdrowotnej. To jednak nie wszystkie nowości przewidziane na 2025 rok. Dodatkowa pomoc czeka osoby znajdujące się w wyjątkowo trudnej sytuacji, mianowicie te, które są niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji. Dla nich przewidziano wprowadzenie dodatku dopełniającego, który wszedł w życie wraz z 1 stycznia. Wnioski o wypłaty można składać już teraz. Pierwsze przelewy są natomiast planowane na 1 maja, wraz z wyrównaniem od pierwszego miesiąca roku. Świadczenie ma trafić do około 130 tysięcy osób.

Komu przysługuje dodatek dopełniający i ile wynosi?

Dodatek dopełniający do renty socjalnej został wprowadzony 1 stycznia w związku z wejściem w życie ustawy z 27 września 2024 roku o zmianie ustawy o rencie socjalnej oraz niektórych innych ustaw. Mogą go uzyskać osoby, które są uprawnione do renty socjalnej, a także spełniają dodatkowy warunek: są całkowicie niezdolne do samodzielnej egzystencji oraz całkowicie niezdolne do pracy. Wysokość tego świadczenia wynosi 2520 złotych i będzie waloryzowana raz w roku - 1 marca.

Zobacz także:

Kwota ta wynika z różnicy między kwotą minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie odrębnych przepisów na dzień 31 grudnia 2024 r. - 4300 zł a kwotą najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Wysokość dodatku będzie waloryzowana corocznie 1 marca - czytamy na stronie  Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Od kwoty dodatku odliczana będzie składka na ubezpieczenie zdrowotne oraz podatek dochodowy. Pierwsze wypłaty mają się rozpocząć 1 maja w terminach płatności rent socjalnych wraz z wyrównaniem od 1 stycznia. 

Co musi zawierać wniosek o dodatek dopełniający?

Wniosek o dodatek dopełniający może złożyć osoba ubiegająca się o ten dodatek lub jej przedstawiciel ustawowy, a także inna osoba, kierownik ośrodka pomocy społecznej albo dyrektor centrum usług społecznych działający za zgodą osoby uprawnionej lub jej przedstawiciela ustawowego. Taki dokument musi zawierać dane osoby, która ubiega się o to świadczenia, to jest:

  • imię i nazwisko;
  • datę urodzenia;
  • numer PESEL albo, jeżeli nie nadano tego numeru, serię i numer dowodu osobistego lub numer paszportu;
  • adres miejsca zamieszkania;
  • adres miejsca pobytu lub ostatniego miejsca zamieszkania — w przypadku osoby nieposiadającej adresu miejsca zamieszkania;
  • adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania.

Dodatek dopełniający. Ważne informacje

Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o stanie zdrowia wystawione przez lekarza nie wcześniej niż miesiąc przed dniem złożenia wniosku, a także dokumentację medyczną z przebiegu leczenia.

Dodatek dopełniający możemy przyznać tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia lekarza (orzecznika ZUS lub orzeczenia komisji lekarskiej ZUS), w którym uzna Cię za osobę całkowicie niezdolną do pracy i samodzielnej egzystencji. Ważne! Do wniosku dołącz zaświadczenie o stanie zdrowia (na druku OL-9), które wystawi Ci Twój lekarz najwcześniej na miesiąc przed dniem złożenia wniosku - wynika z informacji przedstawionych na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Co ważne, nie wszyscy są zobowiązani do składania wniosku o dodatek dopełniający.

Jeżeli masz prawo do renty socjalnej oraz na 1 stycznia 2025 r. masz orzeczoną niezdolność do samodzielnej egzystencji, nie musisz składać wniosku. Prawo do dodatku dopełniającego przyznamy Ci automatycznie. Informację o przyznaniu tego dodatku przekażemy na Twoje konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS - czytamy na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.