Podróż pociągiem daje możliwość uniknięcia korków na drogach. Obecnie wagony są nowoczesne i komfortowe, dzięki czemu przejazd jest nie tylko wygodny, ale i szybki. Jednak, jak każda forma transportu, również i kolej może napotkać na pewne utrudnienia. PKP codziennie wstrzymuje na pewien czas sprzedaż biletów. Przyczyną jest przerwa technologiczna, dzięki której system sprawnie działa. Wielu pasażerów nie zdaje sobie z tego sprawy. Kiedy zakup jest niemożliwy?

Kiedy można kupić bilet PKP? 

Bilety krajowe są udostępniane podróżnym 30 dni przed odjazdem pociągu. Jest to standardowa procedura przedsprzedaży dla przewoźników w Polsce. Wtedy też podróż jest najtańsza. Daje to możliwość zaplanowania trasy z wyprzedzeniem. Dotyczy to większości połączeń, zarówno dalekobieżnych, jak i regionalnych. Warto jednak pamiętać, że w okresach wzmożonego ruchu, takich jak święta czy długie weekendy, bilety mogą szybko się wyprzedać, dlatego warto zakupić je jak najwcześniej. Bilet na pociąg można nabyć nawet kilka minut przed planowanym odjazdem czy to w kasie, czy w aplikacji. Jest to wygodne rozwiązanie w przypadku, gdy nie jesteśmy pewni, o której godzinie dotrzemy na stację. 

Zobacz także:

O tej godzinie nie kupisz biletu PKP

Nie zawsze zakup biletu tuż przed podróżą jest możliwy, ponieważ każdego dnia serwis przeprowadza prace technologiczne i w tym czasie nie można kupić biletu. Możliwość zakupu jest wyłączona codziennie między godziną 23:45 a 00:30 we wszystkich kanałach zakupowych (strona internetowa, aplikacja, całodobowe kasy dworcowe). Warto o tym wiedzieć, jeśli zdarza nam się podróżować w takich godzinach. Czasami Polskie Koleje Państwowe potrzebują dodatkowej przerwy na usprawnienie działania systemu sprzedaży internetowej. Zwykle informacja o takim utrudnieniu pojawia się z wyprzedzeniem na stronie przewoźnika. Przerwy nie trwają długo, zazwyczaj godzinę i w miarę możliwości odbywają się w godzinach nocnych, kiedy mniej osób podróżuje. Dotyczą przeważnie jedynie sprzedaży internetowej, więc pasażerowie mają jeszcze możliwość zakupu w tradycyjnej kasie.

Co zrobić, jeśli nie udało się kupić biletu przed podróżą?

Co zrobić, jeśli chcemy jechać, a ze względu na przerwę techniczną nie udało się nam kupić biletu? Najlepiej zgłosić się do konduktora przed wejściem – tak należy uczynić w przypadku IC z obowiązkową rezerwacją miejsc. Jeśli nie ma rezerwacji, powinniśmy to zrobić zaraz po wejściu do pociągu. Jeśli po wejściu nie zauważymy konduktora w pierwszym przedziale, powinniśmy na niego zaczekać. Wtedy nie ma wątpliwości, że wsiedliśmy bez biletu, ale zamierzaliśmy go nabyć. 

Podczas zakupu trzeba się liczyć z tym, że nasza podróż będzie droższa o 20 zł niż gdyby udało się nam kupić bilet przed rozpoczęciem przejazdu. Z opłaty są zwolnione osoby z niepełnosprawnościami lub rozpoczynające przejazd w czasie, kiedy kasy biletowej w miejscu stacji nie ma lub jest nieczynna. Nadal jest to jednak tańsze niż opłata za jazdę bez ważnego biletu. Wyjątek stanowią pociągi EIC Premium-Pendolino, w których nie ma sprzedaży biletów w pociągu. 

Co grozi za jazdę bez biletu?

Istotne jest, by móc okazać bilet w razie kontroli. Czy trzeba drukować bilet PKP? Niektórzy wolą wydrukować, choć wystarczy okazać bilet przez aplikację mobilną. Biorąc pod uwagę fakt, że zasięg w pociągu lubi płatać figle, dobrym rozwiązaniem będzie pobranie biletu na telefon przed podróżą. Pasażerowie, którzy nabyli bilety ulgowe, powinni posiadać dokumenty potwierdzające prawo do zniżek. W przypadku braku ważnego biletu jest nakładana dodatkowa opłata. Kontrole zdarzają się dosyć często.

Coraz więcej osób podróżuje pociągami. We wrześniu 2023 roku ponad 32,1 mln osób skorzystało z przejazdów. Jest to wartość wyższa o ponad 2,5 mln wobec września poprzedniego roku.  W okresie od stycznia do września 2023 roku największy udział w przewozach miało Polregio – 26,17 proc. pasażerów. Na drugim miejscu było PKP Intercity, które wybrało 18,38 proc. podróżujących pociągami.