Lidl poinformował klientów o wycofaniu ze sprzedaży partii czekoladowego przysmaku. Sieć przeprosiła konsumentów i ostrzegła, że spożycie go może wywołać dolegliwości zdrowotne. Klienci, którzy kupili ten produkt, mogą odzyskać pieniądze. 

Lidl wycofuje precle czekoladowe

Znana sieć supermarketów poinformowała na stronie internetowej, że wycofuje z rynku precle w czekoladzie Alpenfest. Mowa o produkcie w opakowaniu 140 g z datą minimalnej trwałości do 31.05.2025 roku – nr. partii to 8537. Spożycie przysmaku może spowodować ból oraz pieczenie języka i jamy ustnej. Lidl dba o to, by jakość oferowanych przez sieć produktów była jak najwyższa. Wykonuje w tym celu wiele badań w akredytowanych laboratoriach i sprawdza swoich dostawców. Czekoladowe precle wycofano z troski o zdrowie konsumentów.

Zobacz także:

Czekoladowe precle Alpenfest można zwrócić w każdym sklepie Lidl. Nie trzeba przy tym pokazywać paragonu. Sieć zapewnia klientów, że pozostałe produkty firmy Felföldi Édességgyártó Kft., dostępne w sprzedaży są bezpieczne.

Producent oraz firma Lidl przepraszają wszystkich konsumentów za zaistniałą sytuację i zapewniają, że specjaliści każdego dnia dbają o bezpieczeństwo oferowanych artykułów – czytamy w komunikacie prasowym sieci Lidl.

Fot:Lidl.pl

Dlaczego wycofuje się produkty spożywcze?

Jedną przyczyn bywa obecność szkodliwych mikroorganizmów np. Salmonelli czy Listerii monocytogenes. Ich obecność w organizmie może spowodować zatrucie pokarmowe, z powodu którego dochodzi niekiedy do rozwoju posocznicy, zapalenia płuc i opon mózgowo-rdzeniowych oraz zaburzeń wodno-elektrolitowych. Niekiedy powodem wycofywania żywności jest także obecność toksyn np. ochratoksyny A, wykazującej działanie mutagenne, rakotwórcze i toksyczne wobec neuronów. W pewnych przypadkach żywność wycofuje się także ze względu na nieprawidłowe oznakowanie alergenów lub nieuwzględnienie ich – stanowi to zagrożenie dla alergików.

W ostatnich miesiącach da się zauważyć, że z polskiego rynku wycofano kilka produktów spożywczych, ze względu na to, że stanowiły zagrożenie dla konsumentów. W styczniu 2025 roku z powodu przekroczenia najwyższego dopuszczalnego poziomu alkaloidów pirolizydynowych wycofano pokrzywę i morwę białą, herbatki ziołowe. W październiku ubiegłego roku Lidl wycofał partię lodów o smaku kokosowym – powodem było niewłaściwe oznaczenie produktu. W grudniu 2024 roku z obrotu handlowego zniknęły także dwie partie musztard, również z powodu błędnego oznakowania.

Sanepid ostrzega, by nigdy nie spożywać wycofanych produktów. Jeżeli nie zamierzamy ich zwracać do sklepu, wówczas najlepiej je wyrzucić. 

Lidla kontroluje UOKiK

W 2017 roku Klub Jagielloński poprosił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o interwencję w sprawie Lidla. Okazało się, że podczas reklamowanego wówczas przez sieć sklepów „Tygodnia polskich marek” znalazły się produkty z polskimi nazwami, lecz należące do m.in. chińskich i duńskich spółek. Sprawa dotyczyła m.in. steków z Sokołowa i szynki od Krakusa. Piotr Trudnowski, prezes Klubu Jagiellońskiego, napisał otwarty list do prezesa UOKiK, w którym wyraził oburzenie, że Lidl wprowadza konsumentów w błąd.

W 2024 roku UOKiK przekazał PAP, że stale monitoruje działania dyskontów takich jak Lidl, Biedronka czy Kaufland. Instytucja sprawdza, czy nie dochodzi tam do ewentualnych naruszeń zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK analizuje m.in. SMS-y promocyjne, które wysyła Jeronimo Martins Polska. Jedna z kwestii, w której sprawie toczyło się postępowanie, dotyczyła nieczytelnych cen i oprócz Lidla, objęła także sieci: Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour i Auchan.