Co prawda przywrócone połączenia funkcjonują jedynie sezonowo, ale będą sporym ułatwieniem podróżowania dla osób, które planują spędzić święta, sylwester czy ferie  w Tatrach. Tak jest w przypadku pociągu Ornak, który jeździ jedynie w okresie wakacyjnym oraz zimowych ferii. To jednak nie koniec kolejowych nowości. Od 15 grudnia obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów. Zaszło w nim wiele zmian, które również ułatwią podróżowanie pociągiem w Tatry.

Wracają pociągi do Zakopanego. Ornak znów na torach

Pociąg Ornak pojedzie już 21 grudnia. Podróżni mogą korzystać z tego sezonowego połączenia, działającego pod skrzydłami Kolei Śląskich, nie tylko latem, ale też zimą. To doskonała alternatywa dla droższych składów Intercity czy podróży samochodem. Minusem połączenia jest to, że pociąg osobowy jedzie nieco dłużej, ale pozwoli nacieszyć się podhalańskimi widokami i zaoszczędzić niemałą sumę, zwłaszcza w przypadku rodzin wielodzietnych. Ponadto, chcąc wybrać się w podróż Ornakiem, nie trzeba rezerwować miejsc. 

Zobacz także:

Pociągi do Zakopanego wystartują z dworca głównego w Częstochowie, a trasę zakończą w Zakopanem. Pociąg rusza o 05:20 i po drodze zatrzymuje się m.in. w Łazach, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Katowicach, Tychach, Pszczynie, Czechowicach-Dziedzicach, Suchej Beskidzkiej, Nowym Targu, Białym Dunajcu i Poroninie, by po 5 godzinach i 41 minutach jazdy dotrzeć do Zakopanego. Mimo dość długiego czasu przejazdu śląski przewoźnik skusi wielu atrakcyjną ceną. Za przejazd Ornakiem turyści zapłacą tylko 41,35 zł, a decydując się na powrót tego samego dnia w ofercie „Tam i z powrotem” (skład powrotny w stronę Śląska rusza o godzinie 16:40), cena będzie jeszcze niższa.

Pociągi do Zakopanego z Częstochowy będą jeździć tylko w dni wolne (weekendy i święta) od 21 grudnia do 2 marca 2025 roku. Ponadto Ornak wyjedzie na tory w piątek, 27 grudnia. Potem pociąg ponownie pojawi się w rozkładzie letnim – w soboty i niedziele od 19 czerwca do 28 września, a także 2 maja i 20 czerwca.

Nowy rozkład jazdy PKP. Kolejową zakopianką w Tatry w rekordowym tempie

Przypomnijmy, że od 15 grudnia obowiązuje nowy rozkład jazdy 2024/2025, który zakłada, że z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w rekordowym czasie - 2 godz.1 min. Chodzi o EIC Tatry. Przejazd pozostałych pociągów spółki PKP Intercity na tym odcinku zajmie około 2 godzin i 30 minut. EIC Tatry w ruchu planowym pobije więc rekord tej trasy. To efekt m.in. zakończonych prac na tzw. kolejowej zakopiance.

Od początku obowiązywania nowego rozkładu pociągi do Zakopanego z Krakowa kursować będą nie tylko w okresie ferii zimowych i wakacji letnich, ale we wszystkie weekendy przez cały rok. Godziny ich kursowania pozwolą na jednodniowy wyjazd do Zakopanego, umożliwiając spędzenia na miejscu niemal 10 godzin:

  • Kraków Główny odj. 6.28 – Zakopane przyj. 9.20;
  • Zakopane odj. 19.22 – Kraków Główny przyj. 22.

Ponadto od soboty 28 grudnia 2024 r. ponownie ruszy Beliansky Express pozwalający dotrzeć z Muszyny do zlokalizowanej po południowej stronie Tatr miejscowości Poprad. Podobnie jak w okresie wakacyjnym pociąg ten będzie kursować w weekendy 2 razy w ciągu dnia i będzie skomunikowany z połączeniami z Krakowa i Krynicy-Zdroju.

Kolejowa zakopianka już działa. Nowa stacja w Zakopanem doceniona

Kolejowa zakopianka korzystnie zmieniła się dla pasażerów i zachęca do przejazdów pociągiem. Wielką metamorfozę przeszła końcowa stacja Zakopane, poddana całkowitej przebudowie. Ponadto budynek zwyciężył w corocznym plebiscycie na najlepszy dworzec kolejowy, organizowanym przez fundację ProKolej. Wyższy komfort obsługi pasażerów na stacji zapewnią nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowania oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowe, dłuższe platformy na stacji Zakopane umożliwiają również przewoźnikom swobodne planowanie postojów, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych.

Oprócz zmodernizowanych obiektów na trasie Kraków – Zakopane, są także nowe, dodatkowe miejsca zatrzymywania się pociągów, zwiększające możliwości komunikacyjne mieszkańców. Między Skawiną a Suchą Beskidzką to: Radziszów Centrum, Rzozów Centrum, Wola Radziszowska Lipki, Dąbrówka. Na trasie Chabówka – Zakopane lepszy dostęp do kolei zapewniają dodatkowe przystanki: Poronin Misiagi, Bańska Niżna, Chabówka Stadion - przekazuje PKP PLK w oficjalnym komunikacie prasowym.

Modernizacja kolejowej zakopianki, prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina –  Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.