W obliczu kryzysu, z którym w ostatnim czasie mierzy się Poczta Polska, przedstawiciele spółki rozpoczęli intensywne rozmowy na temat przyszłości funkcjonowania placówek pocztowych w kraju, poprawy ich konkurencyjności na tle prywatnych dostawców i dostosowania usług do współczesnych potrzeb konsumenckich. Niedawno Poczta Polska poszerzyła swoją ofertę między innymi o leki bez recepty i artykuły pierwszej potrzeby, a teraz okazuje się, że Polacy skorzystają z kolejnych udogodnień przy okazji wizyty w placówkach. Spółka zdecydowała się bowiem na podjęcie współpracy z firmami MB Recycling i Terra Recycling. Jakie korzyści płyną z nowej usługi Poczty Polskiej?

Kłopoty finansowe Poczty Polskiej. Spółka decyduje się na „transformację usług”

Od kilku lat Poczta Polska zmaga się z poważnymi kłopotami finansowymi. Z informacji wynika, że tylko w 2023 roku spółka poniosła straty w wysokości 745 mln złotych, a w pierwszym kwartale 2024 roku było to aż 130 mln złotych, co wskazuje na wzrost o prawie 50% w porównaniu do okresu sprzed roku. Według ekspertów jest to spowodowane między innymi niedostosowaniem świadczonych usług do obecnych potrzeb rynkowych, a w celu poprawy sytuacji, Poczta Polska powinna jak najszybciej podjąć działania, które zwiększą jej efektywność.

Zobacz także:

Aktualnie Poczta jest niedostosowana do potrzeb rynkowych klientów oraz do sprostania konkurencji. Konieczne jest zatem przeprowadzenie szeregu działań w perspektywie krótkoterminowej (zapewnienie płynności, identyfikacja i eliminacja niegospodarności, zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów), jak i długoterminowej (transformacja z nierentownej firmy listowej na dochodową firmę logistyczno-cyfrową) - oświadczył resort aktywów państwowych w odpowiedzi na interpelację poselską.

W związku z tymi zaleceniami spółka zapowiedziała rozpoczęcie transformacji dotychczasowych usług i dążenie do pełnego wykorzystania potencjału placówek pocztowych. Zmiany mają obejmować przede wszystkim modernizację sortowni, zwiększenie liczby automatów paczkowych, przekształcenie formy listowej w elektroniczne oraz większy rozwój usług kurierskich.

Zakres niezbędnych zmian w Poczcie Polskiej powinien być odpowiedzią na kluczowe zmiany rynku usług pocztowych w Polsce i ewolucje potrzeb klientów, związane przede wszystkim z transformacją cyfrową całej gospodarki i zjawiskiem e-substytucji. Malejący wolumen tradycyjnych przesyłek listowych jest zastępowany dynamicznie rosnącym strumieniem przesyłek kurierskich, paczkowych i ekspresowych - napisał resort.

Poczta Polska z nową usługą dla Polaków. To spore ułatwienie

Nowa usługa Poczty Polskiej nie jest wyłącznie wygodnym rozwiązaniem dla wielu Polaków, ale i ekologicznym podejściem i troską o środowisko. Spółka podjęła decyzję o ustawieniu specjalnych pojemników, w których można bezpiecznie umieścić zużyty sprzęt RTV i AGD, na przykład telefony komórkowe, drobne sprzęty na baterie, na przykład zabawki czy zegarki i czajniki elektryczne.

Oferta jest dostępna w 350 placówkach Poczty Polskiej w wielu województwach na terenie całego kraju. Wystarczy zabrać ze sobą zużyty sprzęt i pozostawić w pojemniku przy okazji wizyty w Urzędzie Pocztowym. Usługa jest szczególnie interesująca, bo skorzysta z niej każdy i to zupełnie za darmo.

Pomagając klientom w pozbywaniu się takich odpadów, najpierw baterii, a teraz także AGD, przyczyniamy się do ochrony przyrody, wspieramy recykling i zrównoważony rozwój. Wszystkie elektrośmieci zbierane przez firmy takie jak MB Recycling i Terra Recycling są przetwarzane. Odzyskuje się z nich cenne substancje i materiały: metale żelazne, nieżelazne, tworzywa sztuczne. Surowce te wykorzystywane są przy produkcji nowych urządzeń i produktów - wskazuje Poczta Polska.

Gdzie trafiają zebrane elektroodpady?

Zebrane w pojemnikach elektrośmieci są przewożone do specjalnych zakładów świadczących usługi recyklingowe. Następnie opady są poddawane specjalnej obróbce, dzięki której można odzyskać z nich to, co najcenniejsze i możliwe do ponownego wykorzystania, między innymi żelazo, metale nieżelazne i inne tworzywa sztuczne.

Jak dotąd, przedstawiciele spółki zdecydowali się na umieszczenie specjalnych pojemników na gromadzenie elektrośmieci w placówkach na terenie województwa mazowieckiego, śląskiego i łódzkiego. Poczta Polska podkreśla jednak, że jeśli nowa usługa będzie cieszyła się wśród Polaków dużym zainteresowaniem, to wówczas istnieje szansa na jej poszerzenie także w innych regionach kraju.