Bon energetyczny to narzędzie wsparcia finansowego mające na celu pomoc gospodarstwom domowym w pokrywaniu kosztów energii. Jego głównym celem jest ulżenie osobom i rodzinom, które mogą mieć problemy z opłaceniem rachunków za energię elektryczną, gaz czy ogrzewanie. Jest to jednorazowe wsparcie. Bon w pełnej wysokości przysługuje gospodarstwom domowym o określonych dochodach. Wynoszą one odpowiednio:

•    1700 zł na osobę w wieloosobowym gospodarstwie domowym;
•    2500 zł dla gospodarstwa jednoosobowego.

Zobacz także:

Przy wyższych dochodach również można się starać o ten dodatek, jednak jego wartość zostanie pomniejszono o kwotę przekroczenia progów dochodowych zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”. Najniższa możliwa kwota bonu wynosi 20 zł. Poniżej tej kwoty dodatek nie jest wypłacany. Dodatkowe świadczenie będzie także zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, co oznacza, że beneficjenci otrzymają pełną kwotę bez potrąceń. 

Ile wynosi wysokość bonu energetycznego? 

Wysokość bonu jest uzależniona od źródła ogrzewania oraz od liczby osób w gospodarstwie domowych. Maksymalnie można otrzymać:

•    300 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego;
•    400 zł - w przypadku gospodarstwa liczącego 2 lub 3 osoby;
•    500 zł – gospodarstwo złożone z 4 lub 5 osób ;.
•    600 zł – dla liczniejszych gospodarstw domowych 

W przypadku ogrzewania elektrycznego, np. pomp ciepła, stawki te są dwukrotnie wyższe. Wyniosą one zatem odpowiednio od 600 do nawet 1200 zł. Warunkiem koniecznym do otrzymania dodatku jest wpis źródła ciepła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. 

Kilka bonów energetycznych na jeden adres

Jak zauważają eksperci z portalu infor.pl, na jeden adres można otrzymać nawet kilka dodatków, pod warunkiem, że w jednym miejscu znajduje się kilka gospodarstw domowych. Co należy rozumieć pod pojęciem gospodarstwo domowe? Zgodnie z definicją ustawową gospodarstwo domowe to zespół osób mieszkających razem i utrzymujących się wspólnie. Jeśli choć jedna z osób mieszkających razem utrzymuje się samodzielnie, tworzy oddzielne, jednoosobowe gospodarstwo domowe. 

Kiedy wniosek o bon energetyczny?

Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Można to zrobić do 30 września 2024 roku. Na złożenie wniosku nie zostało zatem dużo czasu. Wniosek można złożyć w aplikacji mObywatel, na stronie gov.pl, przez epupap.gov.pl lub stacjonarnie w urzędzie gminy w miejscu zamieszkania. rozpatrzenie wniosku może potrwać do 60 dni. 

Do złożenia wniosku online potrzebne będą dane członków gospodarstwa domowego (m.in. imię, nazwisko, obywatelstwo, PESEL), adres oraz numer rachunku bankowego, na który ma trafić bon. Mogą być również konieczne dokumenty potwierdzające dochody. 

Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Decyzja jest wymagana w przypadku odmowy przyznania świadczenia, korekty lub uchyleniu prawa do bonu energetycznego. Wnioskodawca zostanie poinformowany o przyznaniu bonu energetycznego pocztą elektroniczną na wskazany w formularzu adres. W przypadku braku wskazanego adresu mailowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta podczas odbierania wniosku poinformuje go o możliwości odebrania informacji o przyznaniu bonu energetycznego. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało, że wypłaty świadczenia nastąpią pod koniec 2024 roku.

Kontrola wniosków o bon energetyczny

Złożenie kilku wniosków o bon energetyczny na jeden adres teoretycznie jest możliwe, jednak MOPS ma prawo je zweryfikować. W tym celu może sprawdzić dane w rejestrze PESEL lub sprawdzić np. rachunki za opłaty komunalne. Zdarza się również, że MOPS przeprowadza wywiady środowiskowe, aby ustalić, czy pod danym adresem faktycznie znajdują się odrębne gospodarstwa domowe. Lepiej więc przed złożeniem kilku wniosków dopytać o tę kwestię w urzędzie.