Chów klatkowy to jedna z najpowszechniejszych i najkorzystniejszych dla hodowców metod na pozyskiwanie jaj na sprzedaż. I choć sposób ten charakteryzuje się wysoką wydajnością i niskimi kosztami produkcji, to nie jest on korzystny dla dobrostanu zwierząt. Ptaki wykorzystywane do pozyskiwania jajek są bowiem często przetrzymywane w ciasnych klatkach, wyposażonych w zautomatyzowane systemy karmienia i pojenia. Obrońcy zwierząt zwracają uwagę przede wszystkim na ich ograniczoną przestrzeń do rozwoju. W związku z licznymi petycjami w sprawie zakazu prowadzenia tego rodzaju hodowli, Unia Europejska postanowiła podjąć znaczące kroki. Właśnie dlatego jej przedstawiciele zdecydowali, że do 2027 roku w sklepach miałyby zniknąć jaja pochodzące z chowu klatkowego. Niektóre sieci chcą wprowadzić nowe zasady znacznie wcześniej. Wśród nich znalazł się popularny polski supermarket. Co to oznacza dla klientów?

Dino rezygnuje z jajek z chowu klatkowego

Popularny supermarket Dino Polska ogłosił plany całkowitego wycofania ze sprzedaży jajek z chowu klatkowego. Z informacji płynących od przedstawicieli sieci wynika, że sklepy są już o krok od całkowitej eliminacji tego rodzaju produktów ze swojej oferty sprzedażowej, a proces ten zakończy się najpóźniej do końca 2025 roku.

Zobacz także:

Spółka firmy Dino Polska zaznaczyła, że decyzja o wycofaniu jaj z chowu klatkowego jest wynikiem między innymi rosnącej świadomości społeczeństwa w temacie wytwarzania żywności oferowanej w sklepach. Sieć podkreśla, że już obecnie większą część asortymentu supermarketu stanowią jajka pochodzące z alternatywnych i bardziej ekologicznych rozwiązań ich pozyskiwania. Mowa przede wszystkim o produktach pochodzących z chowu ściółkowego lub wolnego wybiegu.

Dino Polska kontynuuje proces wycofywania ze sprzedaży jaj pochodzących od kur z chowu klatkowego. Coraz większą część oferty każdego sklepu Dino stanowią jaja z chowu ściółkowego, ekologicznego oraz z wolnego wybiegu. Uwzględniając oczekiwania konsumentów oraz możliwości producentów w zakresie dostarczania jaj innych niż klatkowe. Spółka będzie kontynuować wycofywanie jaj klatkowych w 2025 roku, z zamiarem całkowitego zakończenia ich sprzedaży do końca tego roku - poinformowali przedstawiciele spółki Dino Polska na swojej stronie internetowej.

Sieć supermarketów podkreśla, że w celu poszerzenia oferty dla klientów, Dino, oprócz produktów marki własnej, oferuje również bogaty asortyment pochodzący od innych producentów, dlatego proces ich eliminacji może wydłużyć się do końca 2027 roku.

Oferta sklepów Dino opiera się głównie na produktach sprzedawanych pod markami producentów. W przypadku produktów marki własnej, które generują niewielką część obrotów, Dino Polska zobowiązała się do całkowitego wyeliminowania jaj z chowu klatkowego z procesów produkcyjnych nie później niż do końca 2027 roku.

Jak są oznaczane jajka w supermarketach?

Dla klientów kupujących jajka w Dino zmieni się jedno. Do tej pory konsumenci mogli wybierać spośród trzech oznaczeń od 0 do 3, które są wskaźnikiem odnoszącym się do metody chowu.

  • 0 oznacza jajka ekologiczne, pochodzące od kur, które mają dostęp do świeżego powietrza i są karmione paszami, których skład jest oparty o naturalne składniki;
  • 1 oznacza jajka pochodzące od kur z wolnego wybiegu, czyli takich, które mogą swobodnie poruszać się na zewnątrz;
  • 2 oznacza jajka pochodzące z chowu ściółkowego, które na co dzień trzyma się w zamkniętych pomieszczeniach, ale poruszają się po ściółce;
  • 3 oznacza jajka pochodzące od kur z chowu klatkowego, czyli żyjących w zamknięciu.

Wielu klientów obawia się, że po wycofaniu z oferty sklepów tak zwanych „trójek”, konsumenci będą mieli ograniczony dostęp do zakupu jaj, jednak przedstawiciele Dino Polska zapewniają, że w ich miejsce sklepy wprowadzą więcej asortymentu z oznaczeniami 0,1 oraz 2.

Co warto wiedzieć o marce Dino?

Dino Polska to jedna z najprężniej rozwijających się sieci supermarketów na rynku. Firma powstała w 1999 roku, a jej główna siedziba znajduje się w województwie wielkopolskim. Charakteryzuje się bogatą ofertą produktów spożywczych, mięsa, warzyw, owoców, pieczywa i wielu innych. Z informacji prasowych wynika, że Dino może pochwalić się otworzeniem aż 283 nowych placówek na terenie kraju. Na koniec 2024 r. sieć liczyła 2688 sklepów.