Od 1 września 2025 r. w szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot, czyli edukacja zdrowotna. Obejmie on wiele obszarów tematycznych, ale jeden z nich wzbudza w części społeczeństwa kontrowersje. Chodzi o edukację seksualną, która również znalazła się w podstawie programowej tego przedmiotu.
Oburzenie jest na tyle duże, że w niedzielę 1 grudnia w Warszawie zebrała się grupa protestujących. Jakie argumenty mają przeciwnicy edukacji zdrowotnej?
Zobacz także:
Edukacja zdrowotna. Przeciwnicy mówią stanowcze „nie”
W niedzielę 1 grudnia na Placu Zamkowym w Warszawie odbyła się manifestacja pod hasłem „Tak dla edukacji, nie dla deprawacji”. Uczestnicy wyposażeni byli w transparenty, na których pojawiły się takie hasła, jak, „To rodzic decyduje, jak szkoła wychowuje”, „Miłość = mama + tata”, a także skandowali „Polska rodzina: chłopak i dziewczyna”. Na proteście widoczne były polskie flagi, a także transparenty Ruchu Narodowego.
Protest zorganizowała Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły. Należy do niej prawie sto stowarzyszeń i organizacji, a wśród nich jest Fundacja Pro Prawo do Życia, Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris czy Stowarzyszenie „Polonia Christiana”. Manifestacja znalazła poparcie nawet u Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.
Jesteśmy tu jako rodzice, aby przypomnieć rządzącym utrzymywanym z naszych pieniędzy, że nie życzymy sobie, aby wyciągali ręce po nasze dzieci - mówił Sławomir Skiba, wiceprezes Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Piotra Skargi, cytowany przez Tok FM.
Na proteście pojawili się także rodzice z dziećmi zaniepokojeni tym, że nowy przedmiot w szkole zmniejszy rolę rodziny w społeczeństwie.
Powinniśmy mieć wybór, czy chcemy, czy nie chcemy, a postawiono nas pod ścianą. Chcielibyśmy wychowywać nasze dzieci tak, jak my chcemy, nie tak jak państwo chce - mówi jedna z protestujących w rozmowie z Polskim Radiem.
To, co jest planowane dzisiaj, wydaje się być świadomym programem demoralizacji polskich dzieci. Psucia ich wrażliwości, dziecięcej wrażliwości i tego, co niesie ze sobą taka chęć poznawcza dziecka, która powinna być rozwijana, wspomagana w szkole. A tu wydaje się, że jest świadoma chęć skierowania dziecka zupełnie na inne potrzeby, inne rzeczy, które w szkole owszem, są ważne, ale nie najważniejsze - powiedziała inna uczestniczka protestu w rozmowie z reporterem RMF FM Mateuszem Chłystunem.
Kolejne zarzuty protestujących w kierunku nowego przedmiotu w szkole to m.in. „obniżanie poziomu edukacji” i „antyrodzinna seksualizacja”.
Edukacja zdrowotna czy edukacja seksualna?
A jak jest w rzeczywistości? Przedmiot o nazwie edukacja zdrowotna zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Obejmie szeroki zakres tematyczny, a wśród poruszanych na lekcjach wątków znajdą się:
- palenie tytoniu
- zdrowa dieta
- aktywność fizyczna
- cukier
- szczepienia
- HPV
- alkohol
- zdrowe środowisko
- promieniowanie UV
Są to główne obszary tematyczne tego przedmiotu. Znajdzie się tam również edukacja seksualna, gdzie uczniowie dowiedzą się m.in. jakie są metody antykoncepcji i jak działają oraz dowiedzą się o chorobach przenoszonych drogą płciową. Nauczyciele wyjaśnią też kwestie związane z przemocą seksualną, w tym jak reagować w sytuacji, gdy doświadczamy takiej przemocy oraz czym jest molestowanie seksualne.
Eksperci przygotowali 71 scenariuszy lekcji edukacji zdrowotnej, z czego 45 dla klas 4-8 szkół podstawowych oraz 26 scenariuszy dla uczniów klas 1-3 szkół ponadpodstawowych. W tworzeniu programu tego przedmiotu brało udział wielu specjalistów. Poniżej podajemy pełny skład międzyresortowego zespołu, który zajął się przygotowaniem podstawy programowej dla edukacji zdrowotnej, dostępny na stronie Ministerstwa Zdrowia:
- przewodniczący – prof. dr. hab. Zbigniew Izdebski – pedagog i seksuolog, kierownik Katedry Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, Koordynator Wydziału Medycznego UW oraz kierownik Katedry Humanizacji Medycyny i Seksuologii Instytutu Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Zielonogórskiego,
- Antonina Kopyt – nauczycielka wychowania do życia w rodzinie,
- ks. Arkadiusz Nowak – prezes Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej,
- dr hab. n. med. Agnieszka Mastalerz-Migas – konsultantka krajowa do spraw medycyny rodzinnej,
- dr n. med. Aleksandra Lewandowska – konsultantka krajowa w dziedzinie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
- dr hab. prof. AWF Hubert Makaruk,
- dr hab. prof. AWFiS Anna Szumilewicz,
- dr Monika Staszkiewicz – ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych.