Z raportu opracowanego przez firmę Akcenta wynika, że Polska to największy producent zniczy w Europie, na świecie z kolei wyprzedzają nas jedynie Chiny. To jednak wkrótce może ulec zmianie, a to za sprawą unijnego pakietu Fit for 55, który znacząco może wpłynąć na chiński eksport. Raport wylicza, ż co szósty znicz lub świeca na świecie pochodzi z Polski.

Polska to największy producent zniczy. W Europie nie mamy sobie równych

Dane, na których opiera się raport Akcenty, zostały zebrane przez International Trade Center. Wynika z nich, że wartość eksportu polskich zniczy i świec w 2023 r. osiągnęła 764 mln euro. Oznacza to, że w Europie jesteśmy w tej branży bezkonkurencyjni. Na drugim miejscu uplasowała się Holandia, jednakże jej wynik jest niemalże cztery razy mniejszy i wynosi 210 mln euro. Na kolejnych miejscach znajdują się Belgia z wynikiem 189 mln euro i Niemcy (177 mln euro). Warto dodać, że zawrotne 764 mln euro stanowi 17 proc. światowego rynku tego segmentu, bo rodzimy eksport nie ogranicza się jedynie do krajów europejskich – polskie produkty znajdują odbiorców także w Azji i na obu Amerykach.

Zobacz także:

Oznacza to, że co szósty znicz lub świeca na świecie pochodzi z Polski, co plasuje nas na drugim miejscu w skali globalnej, ustępując jedynie Chinom (877 mln euro) - wylicza Akcenta.

Wyniki są zadowalające, mimo że wartość polskiego eksportu zniczy i świec w 2023 r. spadła w porównaniu do roku poprzedniego. Akcenta podaje, że w 2022 r. było to 925 mln euro. Z kolei w porównaniu do czasów przed pandemią (od 2019 r.), polski eksport zniczy i świec wykazał wzrost o 40 proc. W raporcie wskazano również, że najwięcej zniczy kupują od nas Niemcy — co trzeci polski znicz przeznaczony na eksport trafia za naszą zachodnią granicę. Kolejne miejsce zajmuje Holandia, której przypada co dziesiąty znicz i świeca z polskiego eksportu, a podium zamyka Szwecja, która w 2023 r. kupiła od Polski znicze i świece za 66 mln euro. Polacy z kolei wydają 700 mln zł na zakup 300 mln zniczy. Krajowa produkcja tych produktów w pełni zaspokaja popyt na rodzimym rynku.

Polska światową potęgą? Mamy szanse wyprzedzić Chiny

Obecnie na światowym rynku największym graczem, jeśli chodzi o produkcję zniczy i świec, są Chiny. Radosław Jarema, dyrektor zarządzający firmą Akcenta w Polsce, zaznacza w raporcie, że przewaga azjatyckiego giganta polega na niższych kosztach pracy i łatwym dostępie do surowców. Ponadto, jak zauważył ekspert, producenci z Azji nie muszą martwić o emisję gazów cieplarnianych. To jednak wkrótce może się zmienić.

Unia Europejska, w ramach pakietu Fit for 55, zamierza zapobiegać przenoszeniu wysokoemisyjnej produkcji za granicę i korzystaniu z łagodniejszych norm ekologicznych w innych krajach. Może to również spowodować wprowadzenie podatku węglowego na granicy dla produktów importowanych, co znacząco wpłynie na chiński eksport. W takim scenariuszu Polska ma szansę stać się numerem 1 w globalnym eksporcie zniczy i świec, wykorzystując swoje doświadczenie i silną pozycję na europejskim rynku – wyjaśnia Radosław Jarema, dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce.


Fit for 55 to pakiet środków i inicjatyw wprowadzonych przez Unię Europejską, których celem jest zrealizowanie celów klimatycznych do 2050 roku. Przede wszystkim założeniem pakietu jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku w porównaniu do poziomów z roku 1990. Ogłoszony w lipcu 2021 r. Fit for 55 ma być kluczowym elementem strategii Unii Europejskiej w walce ze zmianami klimatycznymi i realizacji celów Porozumienia Paryskiego. Pakiet przewiduje wiele różnych środków regulacyjnych, prawnych i finansowych, które zwiększyć mają efektywność energetyczną, zredukować emisję gazów cieplarnianych oraz przyspieszyć przejście na bardziej zrównoważone technologie i modele gospodarcze.

Polski lider w produkcji zniczy

Niemal co drugi polski znicz produkowany jest przez firmę Ciech Vitro z Iłowej (woj. lubuskie). Spółka należy do Sebastiana Kulczyka i produkuje lampiony i słoje od 30 lat. Firma powstała w 1988 r. na bazie Żagańskich Hut Szkła, które działały nieprzerwanie od połowy XX wieku i były trzecią co do wielkości hutą szkła opakowaniowego w Polsce. Produkcja lampionów wystartowała w 1993 r. i przez kilkadziesiąt lat wyprodukowała ponad 500 różnorodnych wzorów lampionów do zniczy.

Rozpoczęcie produkcji zniczy, które są sprzedawane w październiku i listopadzie, następuje nawet pół roku przed. Za najgorętszy okres w fabrykach produkujących tego typu produkty uznaje się drugi i trzeci kwartał roku, kiedy w szczycie wytwarza się nawet kilkaset tysięcy zniczy w ciągu dnia. Obecnie w Ciech Vitro pracuje 190 osób, które zajmują się produkcją 200 wzorów zniczy.