Według statystyk wypadków drogowych to właśnie przejazdy kolejowo-drogowe należą do jednych z najniebezpieczniejszych na drodze. Nie dziwi więc, że od kierowcy wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności, kiedy zbliża się do przecinających drogę torów. Szczególna ostrożność to m.in. wzrokowa i słuchowa ocena, czy nie zbliża się pociąg, a także zredukowanie prędkości pojazdu, do takiej, która umożliwi ewentualne zatrzymanie się przed torami. Warto jednak dodać, że przejazdy kolejowo-drogowe są oznaczane i zabezpieczane na wiele różnych sposobów. A jeden z nich do tej pory wywołuje konsternację u kierowców, kiedy okazuje się, że nie został poprawnie odczytany.

Przejazd kolejowy. Ten błąd popełnia wielu kierowców

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych jest wjazd na tory, podczas gdy szlaban zaczyna opadać. Również widok podnoszących się rogatek to dla wielu kierowców sygnał, że można depnąć pedał gazu. To bardzo niebezpieczna praktyka — kierowcy ryzykują życie swoje i pasażerów. Pamiętajmy, że pociąg nie ma możliwości natychmiastowego zatrzymania, a jego droga hamowania może być wydłużona nawet do dwóch kilometrów.

Zobacz także:

Co warte zauważenia, wielu kierowców nie jest świadomych, że na przejeździe kolejowym z rogatkami oraz sygnalizacją świetlną przejazd nie jest możliwy, nawet jeśli rogatki zostały całkowicie podniesione. Przejazd dozwolony jest jedynie, kiedy zgasną światła ostrzegawcze, a to może nastąpić nawet 70 sekund po tym, jak szlaban został podniesiony. Sygnalizacja świetlna jest bowiem nadrzędna w stosunku do szlabanów, a same bariery mogą mieć awarię, stąd też zakaz wjazdu na tory, jeśli świecą czerwone światła ostrzegawcze. Warto zaznaczyć, że złamaniem przepisów ruchu drogowego jest wjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle, migającym czerwonym świetle oraz dwóch na przemian migających czerwonych sygnałach. Niecierpliwi kierowcy często o tym zapominają, co później odczuwają ich portfele, ponieważ kary za niedostosowanie się do przepisów potrafią być drakońskie.

                       fot. pvdv63/Pixabay

Co grozi za przejechanie na czerwonym świetle przez przejazd kolejowy? 

Mandaty za niedostosowanie się do przepisów i przekraczanie przejazdu kolejowo-drogowego niepoprawnie mogą mocno wydrenować nawet zasobne portfele. Mandatem w wysokości 2 tys. zł i 15 punktami karnymi zostanie ukarany kierowca, który naruszy zakaz objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone. Taka sama kwota i tyle samo punktów karnych przewidzianych jest w przypadku, gdy kierowca wjedzie na przejazd kolejowy za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały. Naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy, również zostanie ukarane 2 tys. zł i 15 punktami karnymi.

Mniej, bo 250 zł i 5 punktów karnych grozi za ominięcie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu. Z kolei 1000 zł i 10 punktów karnych wiąże się z naruszeniem przez kierującego pojazdem mechanicznym zakazu wyprzedzania pojazdu przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe lub bezpośrednio przed nimi, z wyjątkiem skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.

Co więcej, sytuacja związana z nieprawidłowym przekraczaniem przejazdu kolejowo-drogowego jest na tyle niebezpieczna, że przewidziano tutaj karę recydywy. Oznacza to, że jeśli kierowca popełni to samo wykroczenie drugi raz na przestrzeni 24 miesięcy, zapłaci mandat w wysokości podwójnej stawki. Jeśli więc kierowca zostanie przyłapany na przekroczeniu przejazdu kolejowego na czerwonym świetle dwa razy w ciągu 2 lat, za drugim razem policja może wypisać mu mandat w wysokości 4 tys. zł.

Jak prawidłowo pokonać przejazd kolejowy?

Chcąc pokonać bezpiecznie przejazd kolejowy, nie narażając siebie ani innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo, należy pamiętać o kilku regułach. Zachowanie szczególnej ostrożności jest konieczne, ale nie zawsze wystarczające, dlatego dobra znajomość zasad ruchu drogowego dotyczących przejazdów kolejowych jest absolutną koniecznością.

  • Czerwone światło zawsze oznacza zakaz wjazdu na przejazd.
  • Obowiązkowo kierowcy powinni zatrzymywać się przed znakiem STOP.
  • Na przejazd kolejowy wjazd możliwy jest tylko wtedy, gdy istnieje możliwość zjechania z niego.
  • Zbliżając się do przejazdu, zawsze należy zachować szczególną ostrożność, a także upewnić się, czy nie nadjeżdża pociąg.
  • Jeśli samochód znalazł się między rogatkami i silnik działa, kierowca bez zastanowienia powinien wyłamać szlaban.
  • Z kolei w przypadku samochodu między rogatkami, którego nie da się go uruchomić, kierowca powinien ewakuować wszystkich pasażerów w bezpieczne miejsce. Następnie należy zadzwonić na 112 i podać operatorowi numer przejazdu z żółtej naklejki, która znajduje się na obudowie napędu rogatkowego od strony torów lub na odwrocie krzyża św. Andrzeja. Informacja ta umożliwi wstrzymanie ruch pociągów.