Policja w Europie zaczęła 10 marca akcję pt. „Operation Seatbelt”. Jak poinformowało europejskie zrzeszenie policji ROADPOL, kontrole potrwają 6 dni. Polscy funkcjonariusze również biorą w nich udział. To jedna z wielu inicjatyw organizacji ROADPOL.
Ruszyła międzynarodowa akcja policji. Czego dotyczy?
10 marca 2025 roku zaczęła się międzynarodowa akcja organizacji ROADPOL o nazwie „Operation Seatbelt”, która zakończy się 16 marca br. Do ROADPOL należą także polscy policjanci, co oznacza, że w tym czasie możemy oczekiwać szczególnych kontroli drogowych. Jak sugeruje nazwa inicjatywy, funkcjonariusze dużą uwagę będą zwracać na pasy bezpieczeństwa – seatbelt z języka angielskiego to po polsku pas bezpieczeństwa.
Zobacz także:
Gdy policjanci zauważą, że kierowca prowadzi samochód bez zapiętych pasów lub, że nie korzystają z nich pasażerowie, skończy się to mandatem w wysokości 100 zł. Kara będzie jeszcze większa, jeśli okaże się, że dziecko przewożone jest poza fotelikiem lub, jeśli jest on niewłaściwie zamontowany – mandat wyniesie wówczas 300 zł.
Czym jest organizacja ROADPOL?
ROADPOL zrzesza policje drogowe z Europy, a jest międzynarodową organizacją, której celem jest zapobieganie wypadkom drogowym i tym samym zmniejszenie liczby ich ofiar. Założona została w Dublinie we wrześniu 2019 rok. Zajmuje się promocją i rozwojem bezpieczeństwa na drogach – w ramach ROADPOL policjanci z różnych państw zdobywają wiedzę i wymieniają się doświadczeniem.
„Operation Seatbelt” to tylko jedna z wielu akcji ROADPOL. Najważniejszymi jej przedsięwzięciami są: Safety Days, Operation Truck&Bus, Operation Alcohol & Drugs. Pierwsza z wymienionych kampanii prowadzona jest podczas Europejskiego Tygodnia Mobilności. Realizuje założenia zgodne z WIZJĄ ZERO i ma celu ograniczenie liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Podczas Operation Truck&Bus szczególnej kontroli poddawane są ciężarówki i autobusy. Trzecia z wymienionych akcji ma na celu sprawdzenie trzeźwości kierowców.
Co warto wiedzieć o obowiązku zapinania pasów?
Początkowo obowiązek ten dotyczył wyłącznie osób jadących samochodem na przednich siedzeniach i poza obszarem zabudowanym. W 1991 roku wprowadzono obowiązek zapinania pasów obejmujący zarówno kierowcę, jak i pasażerów. Jak wynika z art. 39 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zwolnione są z niego:
- osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa,
- kobiety o widocznej ciąży,
- kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera,
- instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania,
- policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej — podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej,
- funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności służbowych,
- żołnierza Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności ochronnych,
- zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej,
- konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych,
- osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach czy w wózku inwalidzkim (..).
Pasy bezpieczeństwa przytrzymują ciało. Dzięki nim pasażer i kierowca nie przemieszczają się i np. nie uderzają o elementy znajdujące się w aucie. Prawidłowo zapięty pas bezpieczeństwa powinien płasko przylegać co ciała. Pas biodrowy z kolei musi opinać biodro poniżej brzucha, a pas piersiowy przebiegać nad środkiem barku i się nie zsuwać.