Czas to pieniądz, a ta powszechnie znana maksyma znajduje szczególne odzwierciedlenie w przypadku kasowania biletu w komunikacji miejskiej. Zasady są nieubłagane i dość rygorystyczne, gdyż nawet sekunda opóźnienia ze strony pasażera może przysporzyć mu niezwykle dotkliwych konsekwencji. O surowych przepisach Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego (ZDiTM) w Szczecinie przekonała się jedna z mieszkanek miasta. W jakim czasie należy skasować bilet w komunikacji miejskiej, aby uniknąć wysokiego mandatu?

Pasażerka spóźniła się sekundę. Dostała 400 zł mandatu

Historia wydarzyła się podczas jednej z rutynowych kontroli pracowników ZDiTM w komunikacji miejskiej w Szczecinie. W pewnym momencie z usług tramwaju postanowiła skorzystać pani Anna, która tamtego dnia zdecydowała się na zakup elektronicznego biletu na przejazd za pośrednictwem popularnej aplikacji mobilnej.

Zobacz także:

Transakcja była w toku, gdy po chwili do pojazdu weszli kontrolerzy, którzy wykazali, że kobieta nie posiadała aktywowanego biletu i spóźniła się z jego kupnem dokładnie o sekundę. W związku z tym nałożyli na nią mandat w wysokości 200 zł. Pasażerka postanowiła odwołać się od decyzji kontrolerów, jednak zanim nadeszła odpowiedź zwrotna z zarządu, kara nałożona przez ZDiTM wzrosła aż dwukrotnie. Wszystko ze względu na zwłokę w jej opłaceniu.

Doszło do kontroli biletów. Otrzymałam karę, kontrolerzy tłumaczyli mi, że nie skasowałam biletu natychmiast po wejściu tylko po 21 sekundach. Dostałam karę 200 złotych, odwołałam się i musiałam zapłacić 400 zł, bo czekałam dość długo na odpowiedź z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego - mówi Gazecie Szczecińskiej pani Anna.

Kiedy należy skasować bilet w komunikacji miejskiej?

Według zasad ZDiTM w Szczecinie, jak i większości spółek odpowiedzialnych za organizację transportu miejskiego w Polsce, pasażer ma obowiązek skasowania biletu niezwłocznie po wejściu do pojazdu. W przypadku przystanków początkowych powinno się go aktywować w chwili rozpoczęcia trasy. Inną możliwością jest zakup w aplikacji mobilnej. Wówczas czas ten wynosi 20 sekund.

W myśl obowiązujących przepisów pasażerowie regulujący opłaty za przejazd biletami jednorazowymi zobowiązani są kasować/kupować je niezwłocznie po wejściu do pojazdu, a na przystankach początkowych z chwilą jego ruszenia. W przypadku biletów z Mobilnej Karty Miejskiej opłacenie przejazdu może się odbyć nawet szybciej, gdyż system ten pozwala na kupno biletów wcześniej i potem, przy rozpoczęciu podróży wymagane jest wyłączne ich aktywowanie/skasowanie - tłumaczy Gazecie Szczecińskiej Kacper Reszczyński, rzecznik prasowy ZDiTM.

Mandat w komunikacji miejskiej. Jak złożyć odwołanie?

Nie zawsze decyzja o wystawieniu mandatu wydaje się pasażerowi słuszna, dlatego też zgodnie z obowiązującymi przepisami ma on prawo złożenia odwołania od wymierzonej przez kontrolerów kary.

Pasażer, który w opisanych okolicznościach został ukarany za przejazd bez ważnego biletu, podobnie jak każdy inny podróżny niezgadzający się z decyzją kontrolera, ma prawo w terminie trzech miesięcy od dnia kontroli złożyć w ZDiTM stosowną reklamację - tłumaczy Kacper Reszczyński.

Wówczas pracownicy zarządu szczegółowo analizują takie zgłoszenia dzięki zapisom z kasowników oraz na podstawie monitoringu znajdującego się w pojazdach komunikacji miejskiej. W ten sposób są w stanie zweryfikować, czy pasażerowi udało się aktywować bilet w przeciągu pierwszych 20 sekund.

W toku rozpatrywania analizowane i weryfikowane są wyjaśnienia pasażera m.in. w oparciu o zapisy pochodzące z autokomputera i monitoringu kontrolowanego pojazdu. Czynności te pozwalają ocenić, kiedy rzeczywiście pasażer nabył bilet, czy zastosował się do wyżej wymienionych przepisów i czy bilet nie został kupiony wyłącznie pod wpływem rozpoczętej kontroli - dodaje.

Wysokość opłaty za brak ważnego biletu w komunikacji miejskiej różni się w zależności od regulaminowych ustaleń danej miejscowości. Kary wahają się jednak od około 180 do nawet 400 zł.