Absolwenci studiów I stopnia na Wydziale Informatyki Akademii Górniczo-Hutniczej zajęli drugie miejsce w IV Ogólnopolskim Konkursie Polskiego Towarzystwa Informatycznego na najlepszą pracę i projekty Inżynierskie z informatyki. Aplikacja napisana pod opieką dr hab. inż. Macieja Woźniaka przez dwóch studentów — Dawida Liberdę i Marcina Kozuba — zdobyła uznanie jury dzięki swojej funkcjonalności, łatwości użytkowania i zorientowaniu na użytkownika. Mieszkańcy Nowego Sącza znają już CityTransit, a za jakiś czas będą mogli korzystać z niej krakowianie. Jak działa nowa aplikacja?

CityTransit. Aplikacja, która odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej

System informowania pasażerów o opóźnieniach w rozkładzie jazdy autobusów i tramwajów działa już w wielu miastach w Polsce. Jak jednak dobrze wiedzą mieszkańcy zakorkowanych miejscowości, to, co widnieje na elektronicznej tablicy czy w dostępnych aplikacjach, często nijak się ma do rzeczywistości. Ponadto wiele pojazdów nie jest jeszcze możliwych do „zlokalizowania”, przez co jedną wielką niewiadomą jest, kiedy spodziewać się opóźnionego autobusu czy tramwaju. To niezwykle uciążliwe, ponieważ w Krakowie, w godzinach szczytu, opóźnienia sięgać potrafią 60 minut, niekiedy więcej. Znając realny czas przyjazdu danego pojazdu komunikacji miejskiej, posiadając informację o rzeczywistym opóźnieniu, pasażerowie są w stanie zorganizować sobie inną trasę i nie tracić czasu, oczekując na autobus czy tramwaj na przystanku.

Zobacz także:

Odpowiedzią na właśnie takie problemy mieszkańców ma być CityTransit. Studenci stworzyli aplikację, która, wykorzystując algorytm uczenia maszynowego, nie tylko pokazuje ruch komunikacji miejskiej w czasie rzeczywistym, ale też informuje o realnych opóźnieniach przejazdów. Aplikacja wspomagana jest sztuczną inteligencją, dzięki czemu na rynku podobnych systemów wyróżniać się będzie dokładną i rzetelną analizą danych. Za sprawą tego rozwiązania pasażerowie będą mogli otrzymywać komplet niezbędnych i wiarygodnych informacji.

Jej przewaga nad innymi tego typu aplikacjami polega na tym, że AI bazując na danych historycznych, potrafi przewidzieć opóźnienie pojazdów komunikacji miejskiej z dużą dokładnością. To już nie są prognozy, lecz rzetelna analiza — komentuje Wydział Informatyki AGH na Facebooku.

W Nowym Sączu już działa, teraz czas na Kraków. CityTransit rozwiąże problemy wielkich miast?

Aplikacja działa z powodzeniem już od kilku lat w Nowym Sączu. Teraz studenci przymierzają się do wprowadzenia jej w stolicy Małopolski. Jak się okazuje, krakowskie CityTransit będzie zupełnie nowym systemem stworzonym specjalnie dla mieszkańców tego miasta. Stanowić ma rozwinięcie istniejącej już aplikacji dla pasażerów nowosądeckiej komunikacji miejskiej. Wprowadzenie tej aplikacji w Krakowie może być dla pasażerów przełomem. Jak informuje Wydział Informatyki AGH, badania rynku i analiza wywiadów ujawniły kilka wad istniejących rozwiązań, szczególnie jeśli chodzi o ich zdolność do eliminowania trudności komunikacyjnych.

CityTransit stara się rozwiązać te problemy, umożliwiając użytkownikom planowanie podróży, wizualizację tras, otrzymywanie aktualizacji i powiadomień w czasie rzeczywistym oraz uwzględnienie swoich preferencji. Dodatkowo zawiera algorytm uczenia maszynowego, który szacuje czas przejazdu autobusów i tramwajów. Podczas pracy nad tą aplikacją priorytetem była wydajność, intuicyjność obsługi, użyteczność, niezawodność i możliwość integracji z zewnętrznymi źródłami danych — informuje Wydział Informatyki AGH. - CityTransit wspiera pasażerów w dynamicznej sieci transportu publicznego poprzez oferowanie różnorodnych usług transportu miejskiego. Zawiera funkcje zorientowane na użytkownika, integrację informacji w czasie rzeczywistym i innowacyjne funkcjonalności — podsumowuje.

Rozkłady krakowskiej komunikacji miejskiej oraz czas przyjazdu pojazdów można sprawdzić już na kilku aplikacjach. Wszystkie opierają się danych udostępnianych przez przewoźników i oferują aktualną lokalizację tylko tych pojazdów, które wyposażone są w GPS. To tylko część taboru, pozostałe pojazdy, które w nadajniki wyposażone nie są, nie mogą być śledzone przez dostępne aplikacje, tym samym czas przyjazdu opóźnionych pojazdów nie jest pasażerom znany. Z kolei aplikacja CityTransit wyróżniać ma się tym, że posiada własne szacunki realnego czasu przyjazdu. Studenci, by wstępnie nauczyć model, przez ponad rok zbierali w trybie ciągłym, co kilka minut, komplet danych o położeniu i aktualnym opóźnieniu pojazdów krakowskiej komunikacji miejskiej.