Tak jak wielu z nas nie wyobraża sobie wyjścia z domu bez telefonu, tak samo dla części z nas oczywistym stało się załatwianie wielu spraw za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Oferuje ona mnóstwo korzystnych rozwiązań, które mają na celu ułatwienie nam życia w wielu aspektach. Niedawno w aplikacji pojawiła się nowa funkcja, o której warto wiedzieć. Ma ona bowiem związek z wykonywaną przez wiele osób pracą. 

Nowa funkcja w mObywatel

Aplikacja mObywatel wciąż przynosi kolejne udogodnienia. Można ją traktować jak cyfrowy portfel z dokumentami. Z wielu z nich można korzystać właśnie z wykorzystaniem tego środka. Mowa na przykład o mDowodzie, Karcie Dużej Rodziny, Legitymacji emeryta-rencisty, Legitymacji studenckiej czy też mPrawie jazdy. Nowa funkcja w mObywatelu dotyczy możliwości dodania do profilu Legitymacji inżyniera budownictwa. Szacuje się, że skorzystać z niej może 120 tysięcy osób. Ta elektroniczna wersja dokumentu potwierdzi prawo do wykonywania tego zawodu. Dzięki temu osoby korzystające z tej opcji nie muszą już mieć przy sobie papierowej wersji dokumentu. Aby sprawdzić jego autentyczność, należy zwrócić uwagę na kilka elementów. Jak czytamy na stronie mObywatela, chodzi o następujące rzeczy:

Zobacz także:

  • czas - widoczny na dokumencie powinien wskazywać aktualną datę i godzinę;
  • zdjęcie - powinno potwierdzać aktualny wygląd osoby, do której należy dokument;
  • biało-czerwona flaga - to element dynamiczny i powinien się poruszać;
  • hologram w kształcie godła - powinien zmieniać barwę przy poruszaniu smartfonem;
  • status dokumentu - powinien wskazywać, że dokument jest ważny;
  • tło - powinno zawierać odpowiedni kolor, symbole i figury geometryczne;
  • data ostatniej aktualizacji - powinna być aktualna.

Popularność aplikacji mObywatel rośnie

MObywatel jest bezpłatną aplikacją, którą stworzyło Ministerstwo Cyfryzacji. Jej pierwsza wersja pojawiła się 29 października 2017 roku na telefony z systemem Android. Użytkownicy systemu iOS mogą z niej korzystać od 31 stycznia 2018 roku. Aby używać aplikacji, musimy mieć założony profil zaufany. Możemy go utworzyć, korzystając na przykład z bankowości elektronicznej. 14 lipca 2023 roku pojawiła się nowa wersja aplikacji, czyli mObywatel 2.0. Dokonano w niej wtedy wielu zmian. W maju 2023 roku Ministerstwo Cyfryzacji informowało, że aplikację pobrało już 10 milionów użytkowników.

W ciągu ostatnich dwóch lat liczba pobrań aplikacji mObywatel wzrosła pięciokrotnie. To świadczy o tym, że cyfryzacja usług publicznych jest potrzebna, a społeczeństwo oczekuje tych zmian. Na bieżąco analizujemy potrzeby użytkowników. Z badań wynika, że oczekiwania są takie, aby aplikacja pomagała obywatelom załatwić sprawy urzędowe – w dowolnym miejscu i czasie. Zatem myślenie o mObywatelu w kategorii portfela na dokumenty to już przeszłość. Nowa wersja aplikacji – mObywatel 2.0. – docelowo to będzie nasz cyfrowy asystent do kontaktu z urzędami. Aplikacja rządowa będzie przypominać, porządkować i informować o korespondencji urzędowej, a także umożliwiać e-płatności urzędowe i posługiwanie się cyfrowymi dokumentami tak, jak tymi tradycyjnymi - czytamy w wypowiedzi Janusza Cieszyńskiego, Ministra cyfryzacji, na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

Z kolei z danych przedstawionych na portalu pit.pl wynika, że liczba pobrań aplikacji na 9 września 2024 roku wyniosła już 19 milionów. Co ciekawe, z aplikacji korzysta codziennie niemal 770 tysięcy osób, z czego aż 115 tysięcy jest poniżej 18. roku życia. To pokazuje, że również wśród bardzo młodych ludzi rodzi się potrzeba korzystania z ułatwień. Istnieje na przykład możliwość dodania do aplikacji Legitymacji szkolnej. Warto wiedzieć, że z mObywatela mogą korzystać osoby, które ukończyły 13 lat i posiadają dowód osobisty oraz środek identyfikacji elektronicznej, czyli na przykład wyżej wspomniany profil zaufany.