Seniorzy w Polsce mogą liczyć na wiele udogodnień. Niedawno pisaliśmy o możliwości korzystania z legitymacji emeryta-rencisty, Ogólnopolskiej Karty Seniora czy też uzyskania recept na bezpłatne leki. Jak się okazuje, pewne miasto zdecydowało się ułatwić seniorom życie poprzez stworzenie programu umożliwiającego im skorzystanie z bezpłatnych przejazdów w celu dostania się na przykład do lekarza, urzędu bądź na cmentarz. Ma to na celu polepszenie sytuacji osób w podeszłym wieku, które mają na przykład problemy z samodzielnym poruszaniem się komunikacją publiczną.
„Taksówka dla Seniora” w Poznaniu
„Taksówka dla Seniora” jest częścią programu Poznań Viva Senior, który ma na celu stworzenie udogodnień dla osób w podeszłym wieku pochodzących z Poznania. Ta inicjatywa polega na zorganizowaniu darmowych przewozów dla najstarszych osób, które mają problemy z samodzielnym poruszaniem się komunikacją publiczną. Kto może skorzystać z usługi? Katalog tych, którzy mogą sobie na to pozwolić, jest dość szeroki. Jak czytamy na stronie poznan.pl, dotyczy to osób, które:
Zobacz także:
- są w wieku 70 -79 lat i jednocześnie ich niepełnosprawność jest widoczna jak również uniemożliwia korzystanie z bezpłatnej komunikacji miejskiej;
- mają 80 lat i więcej;
- samotnie prowadzą gospodarstwo domowe lub zamieszkują z drugą osobą, która spełnia kryteria wieku i/lub trudnej sytuacji życiowej;
- dysponują niskimi dochodami.
Seniorzy, którzy chcieliby uzyskać dokładne informacje na tematy oferowanych w programie Poznań Viva Senior, czyli na przykład inicjatywy „Taksówka dla Seniora”, powinny skontaktować się z miejską infolinią Poznań Kontakt pod numerem 61 646 33 44. Mogą także zadzwonić w tym celu do Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu na numer 61 847 21 11 lub 61 842 35 09.
Zasady korzystania z programu „Taksówka dla Seniora”
Z informacji przedstawionych na stronie poznan.pl wynika, że z bezpłatnych przewozów seniorzy mogą skorzystać pięć dni w tygodniu - od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-20:00. Taksówkarz wybiera najkrótszą trasę, którą znajdzie w Mapach Google. Seniorzy mogą bezpłatnie dostać się do urzędu, na cmentarz lub do specjalistycznej placówki medycznej, jeśli mają tam umówioną wizytę. Bezpłatne przejazdy są oferowane osobom, które potrzebują tak zwanego transportu specjalistycznego, czyli poruszają się na wózku inwalidzkim. Nie dotyczy to osób leżących. W ramach projektu przewidziano 3 przejazdy specjalistyczne w miesiącu. Możliwość bezpłatnego przejazdu dotyczy też opiekunów seniorów, którzy ukończyli 16. rok życia.
Informację zarówno o potrzebie transportu specjalistycznego, jak i udziale opiekuna w przejeździe, należy zgłaszać przy umawianiu terminu przejazdu. Po ukończeniu transportu senior musi podpisać oświadczenie, na którym potwierdza odbycie przejazdu. Taki dokument otrzymuje od taksówkarza. Ile razy można skorzystać z usługi? W ramach programu są to cztery razy i nie więcej niż raz w miesiącu. Oferta nie dotyczy każdej sytuacji, w której potrzebny jest transport. Z tego katalogu wyłączona jest potrzeba udania się do placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej oraz sytuacja, w której stan zdrowia seniora nagle się pogorszył i musi on na przykład dotrzeć do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.
Jak zgłaszać potrzebę skorzystania z programu?
Aby skorzystać z oferty, senior musi się wcześniej umówić z dyspozytorem firmy przewozowej na konkretny termin. Takiego zgłoszenia może dokonać zarówno sam senior, jak i najbliżsi w jego imieniu. Taką możliwość mają także przechodnie, instytucje i osoby trzecie. Numer, pod którym można dokonywać zgłoszeń, to 22 43 900 50.
Zgłoszenie przejazdu należy dokonać nie później niż 3 dni kalendarzowe do godz. 20.00 i maksymalnie 2 miesiące przed planowanym terminem przejazdu. Odwołanie przejazdu musi nastąpić nie później niż do godz. 12.00 dnia roboczego poprzedzającego przejazd. 24 godziny przed planowanym kursem do seniora będzie dzwonił dyspozytor taksówki, który przypomni dzień i godzinę kursu. W przypadku zmiany dnia kursu następuje anulacja i przyjęcie nowego zgłoszenia. [...] Taksówkarz przekaże seniorowi wizytówkę z numerem telefonu do dyspozytorni taksówek, pod który musi dzwonić, aby ustalić powrót. Taksówkarz może zaczekać ma powrót seniora, jeżeli wizyta potrwa do 30 minut - czytamy na stronie poznan.pl.