Od ponad 60 lat służy do informowania uczniów o początku lub końcu ich szkolnych zajęć. W ostatnim czasie dużo mówi się, że stał się przestarzały i w łatwy sposób można go zastąpić. Szkolny dzwonek ma coraz więcej przeciwników.
Szkolny dzwonek powinien zostać zlikwidowany?
Szkolny dzwonek na początku kojarzył się z woźnym, który chodził po korytarzach i przy pomocy małego, ręcznego dzwonka informował kolejne sale o końcu lekcji. Z czasem zdecydowano się na nowocześniejsze rozwiązania. Teraz w szkołach montowane są elektryczne dzwonki, które włączane są przez pracowników o odpowiednich godzinach. Jednak i to rozwiązanie budzi sprzeciw niektórych specjalistów. Okazuje się, że dźwięk dzwonka może negatywnie wpływać na zdrowie i zachowanie dzieci.
Zobacz także:
Skoro zdajemy sobie sprawę z negatywnych skutków hałasu dla zwierząt, dlaczego nadal codziennie narażamy nasze dzieci na podobny stres? - czytamy pytanie na portalu Gazeta.pl eksperta firmy Ecophon i prezesa Stowarzyszenia Komfort Ciszy Mikołaja Jarosza.
Głośny, a przede wszystkim nagły sygnał dzwonka może generować duży stres u uczniów. Szczególny problem mogą mieć osoby nadwrażliwe na dźwięk, które narzekają chociażby na spektrum autyzmu. Eksperci twierdzą, że rezygnacja z tak intensywnych dźwięków powinna dotyczyć wszystkich placówek edukacyjnych.
Badania, które wielokrotnie przeprowadzaliśmy wraz z firmą Ecophon wskazują, że w polskich szkołach poziom hałasu często przekracza 85 dB, co utrudnia koncentrację i zmniejsza zdolności poznawcze dzieci. Dla porównania, w szkołach fińskicj, które są uznawane za jedne z najlepszych na świecie, poziom hałasu jest znacznie niższy, co przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne - dodaje w rozmowie z portalem Gazeta.pl Mikołaj Jarosz.
Badanie przeprowadzone przez firmę udowadniają, że wysoki poziom hałasu generowany przez szkolny dzwonek może mieć przełożenie na poziom koncentracji dzieci. Dodatkowo państwa, które ograniczyły poziom hałasu w swoich placówkach, odnotowały lepsze wyniki uczniów w nauce.
Długotrwałe narażenie na hałas, nawet w krótkich okresach, wpływa na zachowanie dzieci. Głośny dźwięk, trwający nawet zaledwie 10 sekund, może wywołać stres, niepokój a także zwiększać zmęczenie. W takich warunkach dzieci stają się bardziej rozdrażnione, co wpływa na ich zdolność do koncentracji i efektywnego uczenia się. Co więcej, ekspozycja na hałas może nasilać agresywne zachowania u dzieci - przyznaje specjalista Mikołaj Jarosz.
Alternatywy dla szkolnego dzwonka
Warto zaznaczyć, że do stworzenia komfortowych warunków do nauki nie wystarczy tylko likwidacja dzwonków. Specjaliści doradzają, aby dodatkowo zastanowić się nad akustyczną modernizacją szkół. Taki zabieg pomoże zredukować ogólny poziom hałasu w budynku, który na co dzień jest dostępny w polskich szkołach.
Wprowadzenie takich systemów w szkołach, zarówno na korytarzach, jak i w salach lekcyjnych, może znacznie poprawić komfort uczniów i nauczycieli, sprzyjając lepszym wynikom edukacyjnym oraz zdrowiu psychicznemu dzieci. Redukcja hałasu nie tylko łagodzi stres, ale również pozwala uczniom lepiej się skupić, co w dłuższej perspektywie mogłoby przynieść pozytywne rezultaty, także w międzynarodowych rankingach edukacyjnych - podsumowuje Michał Jarosz.
Projekt „Szkoła bez dzwonków"
Coraz więcej placówek edukacyjnych rezygnuje z tradycyjnych dzwonków. Alternatywą dla głośnych dźwięków są ciche sekwencje muzyczne albo całkowita rezygnacja z nadawania. Przykładem miasta, które realizuje te działania jest Gdańsk. Wprowadzono tam w życie projekt o nazwie „Szkoła bez dzwonków", który wdrożyło już 29 szkół, a kolejne 65 myśli nad jego zastosowaniem.
Staramy się tworzyć harmonijne warunki rozwoju dla dzieci i młodzieży. Głośne dzwonki szkolne powodują niepotrzebny stres, dlatego postanowiliśmy je wyłączyć - podkreśla w informacji prasowej zastępczyni prezydenta Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania, Monika Chabior.