Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w komunikacie udostępnionym na x.com (dawny Twitter), że Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną spółki P4 w sprawie decyzji wydanej przez Urząd wobec operatora telewizji kablowej UPC. Dla klientów oznacza to, że zyskują możliwości uzyskania rekompensaty od UPC Polska w postaci zwrotu opłat za bezprawne podniesienie abonamentu.

UOKiK celuje w operatora kablówki. Klienci otrzymają rekompensaty

Play (obecny właściciel UPC), rozpoczął zwrot pieniędzy klientom, którym uruchomiono dodatkowe usługi w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”. Jak się okazuje, sieć aktywowała konsumentom świadczenia, tj. więcej kanałów telewizyjnych i wyższą prędkość internetu, bez pytania ich o zgodę. UPC Polska pobierało za to dodatkowe 4 lub 8 zł miesięcznie w zależności od pakietu.

Zobacz także:

Konsumenci nie wnioskowali o podwyższenie abonamentu, nie zamawiali nowych produktów i na żadnym etapie nie wyrażali dobrowolnie zgody na związanie się nowym kontraktem z UPC. Dlatego zmiany wprowadzone przez operatora nie powinny mieć miejsca — wskazał Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Na stronie play.pl pojawił się komunikat, w którym firma przyznaje się do jednostronnych podwyżek abonamentu. Wyjaśnia też, jakie kroki powinni teraz powziąć klienci operatora telewizji kablowej. Osoby, które chcą dalej korzystać z wyższych pakietów, muszą wyrazić zgodę na pozostawienie obecnych warunków (np. poprzez formularz dostępny na stronie sieci Play). Mają na to miesiąc od otrzymania wiadomości SMS, powiadomienia w „Moje usługi” lub otrzymania wiadomości e-mail albo w terminie 45 dni od daty nadania listu. „Brak wyrażenia zgody będzie oznaczał powrót do poprzednich parametrów usług oraz obniżenie abonamentu o kwotę podwyżki” - informuje Play. Z kolei osobom, które nie podejmą żadnego działania, abonament zostanie obniżony automatycznie, zostanie też przywrócona wcześniejsza usługa.

Rekompensata od UPC. Jak ją uzyskać?

Ponadto konsumenci, biorący udział w programie „Więcej korzyści dla Ciebie”, mają prawo do otrzymania rekompensaty od UPC Polska za dodatkowe usługi, które operator włączył bez ich zgody i pobierał za nie pieniądze. UOKiK zobowiązał operatora do zwrotu pieniędzy klientom za czas, w którym płacili wyższy abonament — do 9 miesięcy rozliczeniowych (maksymalna kwota wynosi więc 72 zł). Ponadto w ramach rekompensaty firma zaoferuje klientom preferencyjne warunki na internet mobilny.

Jak otrzymać zwrot środków?

  1. Konsumenci, których reklamacje dotyczące zwrócenia zapłaconego abonamentu (podwyższonego w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” na podstawie § 7 ust. 7 OWU) zostały rozpatrzone negatywnie lub częściowo negatywnie, otrzymają zwrot zapłaconego abonamentu w części wynikającej z tego podwyższenia, zgodnie z żądaniem zawartym w reklamacji.
  2. Abonenci, którzy są uprawnieni do zwrotu środków i na dzień uprawomocnienia decyzji korzystają z usługi dostępu do internetu stacjonarnego lub telewizji kablowej w systemie abonamentowym na podstawie oferty UPC, otrzymają zwrot środków na konto abonenckie lub na rachunek bankowy, jeśli wyrażą taką wolę. Osoby te będą otrzymywały SMS, powiadomienie w „Moje usługi”, wiadomości e-mail albo list z informacją o przysługującym im zwrocie.
  3. Pozostali abonenci, którzy na dzień uprawomocnienia się decyzji nie korzystają z usługi dostępu do internetu stacjonarnego lub telewizji kablowej w systemie abonamentowym na podstawie oferty UPC, otrzymają zwrot środków poprzez uznanie konta abonenckiego lub na rachunek bankowy wskazany przez nich we wniosku w odpowiedzi na informację o ww. zwrocie. Osoby te otrzymają te informacje w formie SMS, e-maila albo listu.

Podwyżki bez zgody również w Canal+

Okazuje się, że również Canal+ Polska znalazło się pod lupą UOKiK-u. Prezes Urzędu zakwestionował praktyki stosowane przez operatora, polegające na automatycznym uruchamianiu usług dodatkowych i pobieraniu za nie płatności bez uzyskania na to wyraźnej zgody konsumentów. Jak podaje UOKiK w komunikacie, klienci nie byli pytani o zgodę na aktywowanie dodatkowych usług. Byli jedynie informowani, że zostaną włączone u nich antywirus o nazwie “Bezpieczny Internet” lub usługa “Music+ Premium”. Te z kolei były płatne po darmowym okresie, a o wyłączeniu tych usług musieli pamiętać klienci. Jeśli nie zadeklarowali rezygnacji, doliczano do ich abonamentu 3 zł lub 9 zł za antywirus i 19,99 zł za korzystanie z serwisu muzycznego.

Od dawna apelujemy do przedsiębiorców, aby zapewniali swoim klientom rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy chcą uruchomić usługi wykraczające poza świadczenie główne i jego kwotę. Po stronie przedsiębiorcy jest uzyskanie od konsumentów wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność za taką usługę, najpóźniej w chwili zawierania umowy — poinformował Tomasz Chróstny.