Wielkimi krokami zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, a w związku z tym wiele osób coraz poważniej zastanawia się nad wyborem świątecznych upominków dla swoich najbliższych. Tradycja obdarowywania rodziny, przyjaciół, współpracowników czy partnerów biznesowych jest już niemal nieodłącznym elementem corocznego świętowania. Jednak ten magiczny czas wiąże się także ze wzmożonymi kontrolami Urzędu Skarbowego, a niektórzy wciąż nie zdają sobie sprawy, że niektóre prezenty nie zwalniają z uiszczania podatków. Są pewne limity. Kto i w jakiej sytuacji musi liczyć się z dodatkową opłatą?
Kiedy prezent jest wolny od podatku?
Kwestią dodatkowych kosztów, związanych z zapłatą podatku dochodowego, powinni zainteresować się przede wszystkim niektórzy przedsiębiorcy. Ci, którzy planują zakup prezentów swoim kontrahentom, muszą zwrócić uwagę na limit wartości podarunku, który wynosi 200 zł. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli upominek nie przekracza wskazanej kwoty, wówczas nie ma konieczności zapłaty dodatkowego podatku dochodowego. Taka zasada dotyczy wyłącznie osób fizycznych, które nie są pracownikami przedsiębiorstwa i nie wiąże ich żadna umowa cywilnoprawna.
Zobacz także:
Jeśli dajemy prezent kontrahentowi, nieopodatkowane przez fiskusa są podarunki o małej wartości. Warunkiem jest jednak, że wręczane są one osobom fizycznym niepozostającym w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym z przedsiębiorcą. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych taki prezent nie może być droższy niż 200 zł - informuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.
Jeśli natomiast wartość podarowanego prezentu przekroczy 200 zł, wówczas należy rozliczyć podatek dochodowy, a w niektórych sytuacjach nawet zapłacić podatek VAT.
Jeśli wręczamy kontrahentowi podarunek o większej wartości niż wskazana kwota, obdarowywany musi zapłacić podatek dochodowy od kwoty wartości upominku - dodaje ekspertka.
Co więcej, w przypadku VAT-u występują inne limity (kwota upominku nie może przekraczać 100 zł netto w skali roku lub 20 zł netto w momencie podarowania jednorazowego prezentu).
Prezent dla pracownika a wysokość podatku
Sytuacja wygląda nieco inaczej w momencie, gdy prezenty są wręczane pracownikom danej firmy. Wówczas przepisy wskazują, że niezależnie od wartości podarunku, należy zapłacić podatek dochodowy do Urzędu Skarbowego, a wyjątkiem jest jedynie przekazanie upominku w postaci darowizny. Ta forma może uchronić przed koniecznością opłaty podatku. W tej sytuacji również pojawiają się pewne ograniczenia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, łączna wartość wszystkich darowizn (otrzymanych przez zatrudnionego w ciągu 5 lat) nie może przekraczać kwoty o wysokości 5 733 złotych.
W sytuacji, w której łączna wartość darowizn (prezentów) otrzymanych przez pracownika od pracodawcy nie przekroczy 5 733 zł w okresie 5 lat nie występuje konieczność zapłaty podatku. Darowizny dla pracowników nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów - radzi Monika Piątkowska.
W przypadku przekroczenia tej kwoty należy rozliczyć ewentualne nadwyżki. Eksperci ostrzegają, by zachować szczególną ostrożność i jednocześnie przypominają o konieczności ewidencjonowania wydatków na prezenty dla pracowników, ponieważ za niewywiązanie się z obowiązku przedsiębiorcy grozi kara i problemy z Urzędem Skarbowym.
Prezent z logo firmy a konieczność uiszczenia opłaty podatkowej
Monika Piątkowska ostrzega także przed pułapką związaną z prezentami z logo danej firmy. Według przepisów, tego rodzaju gadżety mogą zostać potraktowane za reklamę, a nie charakter reprezentacyjny, za który nie ma konieczności opłacenia podatku na podstawie art. 15 ust. 1 o podatku dochodowym.
Zatem prezenty o niewielkiej wartości opatrzone w logo firmy nie będą miały charakteru reprezentacyjnego i mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu - informuje ekspertka.