„Ranking popularności sieci handlowych w Polsce” ukazuje tendencje zakupowe Polaków, wskazując sieci handlowe, które są przez nich wybierane najczęściej. Zestawienie powstaje na podstawie wyników zebranych przez aplikację do planowania zakupów Listonic. Analizie zostają poddane wszystkie listy zakupowe powstałe w danym roku.
Przeanalizowaliśmy wszystkie listy zakupowe utworzone w polskiej wersji aplikacji w 2024 roku, koncentrując się na tych, które w tytułach zawierały nazwy sieci handlowych. Łączna liczba takich list wyniosła 592 340, co oznacza wzrost o 20,27% w porównaniu z 2023 rokiem. Listy jednoznacznie wskazujące preferowaną sieć handlową stanowiły 15,81% wszystkich list zakupowych utworzonych w 2024 roku - piszą twórcy rankingu.
Gdzie Polacy kupują najchętniej? Trzecie miejsce to ogromne zaskoczenie
To już dziesiąta edycja „Rankingu popularności sieci handlowych w Polsce” stworzonego przez aplikację do planowania zakupów Listonic. To zestawienie pozwala nam poznać odpowiedź na pytanie, gdzie Polacy kupują najchętniej. W kategorii sieci spożywczych i dyskontów podium otwiera Lidl, który wrócił na pierwsze miejsce po rocznej przerwie. Na drugiej pozycji uplasowała się Biedronka. Obie sieci obejmują łącznie ponad 75 procent udziału w tej kategorii. Dużym zaskoczeniem jest trzecie miejsce, które przypadło Kauflandowi. Ta sieć sklepów nigdy wcześniej nie znalazła się na podium. Auchan i Dino zajęły kolejno czwartą i piątą pozycję.
Zobacz także:
W 2024 roku konkurencja między największymi graczami w handlu spożywczym wciąż była niezwykle zacięta, szczególnie w kontekście rywalizacji o najniższą wartość koszyka zakupowego. Sieci handlowe, zwłaszcza popularne dyskonty spożywcze, nieustannie modyfikowały swoje strategie cenowe. Miniony rok, podobnie jak 2023, zdominowały tzw. „wojny cenowe” - piszą twórcy rankingu.
Ranking dyskontów niespożywczych. Lider z ogromną przewagą
Sieć będąca niezaprzeczalnym liderem w kategorii dyskontów niespożywczych jest obecna na polskim rynku od zaledwie ośmiu lat, a udział list zakupowych z jej nazwą zanotował wzrost od 10,32 p.p. w porównaniu z poprzednim rokiem. Mowa o sieci Action, cieszącej się niezwykle wysoką popularnością, z wynikiem 62,5 procent udziału w listach zakupowych ze swojej kategorii. Drugą pozycję zajęło Pepco, które zanotowało spadek o 8,89 p.p. w porównaniu z zeszłym rokiem. Podium zamyka sieć sklepów Dealz.
Rywalizacja z Action zaostrza się, a Pepco zamierza odpowiedzieć intensywną ekspansją. Do końca 2025 roku planuje otworzyć 300 nowych sklepów, głównie w Europie Środkowo-Wschodniej - czytamy w rankingu.
Jeśli chodzi o drogerie, niekwestionowanym liderem pozostaje Rossmann, z udziałem 93,22 procent na listach zakupowych. Na drugiej pozycji uplasowało się Hebe, a trzecie miejsce przypadło sieci Super-Pharm. W kategorii dom i ogród zwyciężyła IKEA, z udziałem w listach na poziomie 39,70 procent. Tuż za nią znalazła się Castorama, a podium zamyka Leroy Merlin.