O nowym rozkładzie jazdy na przyszły rok PKP informowało już w październiku. Przewoźnik wskazywał wówczas na pozytywne zmiany, jakie zajdą dzięki nowemu harmonogramowi. W ofercie znajdzie się 505 połączeń, w tym 34 sezonowych. Rekordowo szybko pojadą pasażerowie z Warszawy do Szczecina. Zyskamy także nowe połączenie międzynarodowe, czyli Baltic Express, które zawiezie nas z Trójmiasta do Pragi. Nie wszystkie zmiany ucieszyły jednak Polaków. Na niektórych trasach nie pojedzie już Pendolino.

Ciechanów od grudnia bez Pendolino. Prezydent miasta interweniuje

Nowy rozkład jazdy PKP wpłynie na możliwości mieszkańców Ciechanowa, przez które do tej pory dwa razy dziennie przejeżdżało Pendolino. Dzięki temu podróżni mogli szybko dotrzeć na przykład do Gdańska, Warszawy czy też Katowic. 15 grudnia ulegnie to zmianie. Pociąg na trasie Bielsko-Biała — Gdynia nie będzie już zatrzymywał się w Ciechanowie. Według władz PKP Intercity ta decyzja wynika z tego, że z połączenia korzystała zbyt mała liczba podróżnych. Rzecznik prasowy przewoźnika wskazuje jednak, że w zamian za to mieszkańcom zostaną zaoferowane inne pociągi.

Zobacz także:

W zamian za ten wycofany pociąg najwyższej kategorii wprowadzamy dwa pociągi w lepszej, niższej cenie. Spodziewamy się, że będzie nim podróżowało więcej pasażerów - poinformował Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Sytuacja spotkała się ze sprzeciwem władz Ciechanowa. Prezydent tego miasta zwrócił się zarówno do ministra infrastruktury, jak i prezesa PKP Intercity.

Prezydent Ciechanowa Krzysztof Kosiński podjął interwencję zarówno u ministra infrastruktury, jak i prezesa PKP Intercity. W piśmie podkreślił, że decyzje dotyczące przewozów kolejowych nie powinny zapadać jedynie w oparciu o czynniki ekonomiczne, ale i ważne aspekty społeczne, rozwojowe w zakresie subregionu - poinformowała Paulina Rybczyńska, rzeczniczka Urzędu Miasta Ciechanów.

To koniec Pendolino do Jeleniej Góry i Wałbrzycha

Pierwsze pociągi Pendolino do Jeleniej Góry ruszyły wiosną 2016 roku. Dzięki temu w niecałe sześć godzin mieszkańcy mogą dostać się do stacji Warszawa Wschodnia. Na trasie tego połączenia znajdują się takie miasta jak: Wałbrzych, Wrocław, Brzeg, Opole, Lubliniec i Częstochowa. Niestety nowy rozkład jazdy PKP na sezon 2024/2025 nie przewiduje, aby Pendolino zatrzymywało się w Jeleniej Górze i Wałbrzychu. Trasa będzie się teraz rozpoczynała na stacji Wrocław Główny. Tak jak w przypadku Ciechanowa, władze PKP Intercity tłumaczą swoją decyzję zbyt małą liczbą pasażerów.

Na bieżąco analizujemy liczbę pasażerów podróżujących z Jeleniej Góry do Wrocławia i do dalszych miast. Analizujemy także wnioski pasażerów przesyłane do nas. Poranny pociąg EIP, odjeżdżający tuż po godzinie 4:00 rano, przewoził zbyt mało pasażerów. Na odcinku Jelenia Góra - Wałbrzych średnio było kilkanaście osób w pociągu - tłumaczył rzecznik prasowy PKP Intercity Maciej Dutkiewicz.

Obecnie na trasie Jelenia Góra — Wrocław można skorzystać z 13 par pociągów kolei regionalnych, które mogą częściowo zastąpić mieszkańcom utracone połączenie, jednak skorzystanie z nich wiąże się z koniecznością przesiadki.

Na trasie Jelenia Góra - Wrocław jeździ obecnie 13 par pociągów regionalnych, które gwarantują dalsze skomunikowania we Wrocławiu - poinformował Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Reakcje na nowy rozkład jazdy PKP

Jak informuje portal jelonka.com, decyzja w sprawie usunięcia połączenia Pendolino na trasie Jelenia Góra — Wrocław wywołała stanowczą reakcję prezydenta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka, który podczas sesji Rady Miasta zapowiedział, że podejmie w tej sprawie interwencję w Ministerstwie Infrastruktury. Głos w tej sprawie zabrał również Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych.

Wielokrotnie podkreślaliśmy, że głównym problemem dla naszego regionu nie jest uruchomienie rano do Warszawy pociągu dużych prędkości, ale uruchomienie pociągu w stronę Warszawy w niższej kategorii, bardziej dostępnego cenowo - czytamy w oświadczeniu.