Pociągi Express InterCity Premium (EIP) są doskonałą opcją dla pasażerów, którzy pragną maksymalnie wykorzystać swój czas. Nowoczesne składy Pendolino oferują szybkie połączenia między Trójmiastem, Warszawą oraz innymi ważnymi aglomeracjami, takimi jak Kraków, Katowice czy Wrocław. Podczas podróży pociągiem EIP pasażerowie mają możliwość wyboru między klasą pierwszą a drugą. W trosce o komfort podróżnych, pociąg oferuje regulowane fotele, rozkładane stoliki, indywidualne oświetlenie oraz gniazdka elektryczne przy każdym miejscu. W pobliżu foteli zamontowane zostały również wieszaki i półki na bagaż podręczny, co zwiększa wygodę korzystania z usług EIP. Pendolino zostało również przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Niestety, ostatni poniedziałek przyniósł pasażerom wiele niedogodności. Mimo zwykle komfortowych warunków podróży, incydent Pociągu Expess InterCity Premium EIP nr 5400 relacji Gdynia-Gliwice znacznie wpłynął na zadowolenie podróżnych.
Pendolino skierowane na złą trasę. Jak do tego doszło?
Zobacz także:
W miniony poniedziałek szybki pociąg Pendolino, zaplanowany do przewozu pasażerów w kierunku podwarszawskiego Pruszkowa, niespodziewanie zmienił trasę. Pociąg został skierowany na niewłaściwy tor w okolicach stacji Warszawa Włochy. Zgodnie z rozkładem powinien kontynuować podróż w stronę Pruszkowa, aby następnie dotrzeć do Gliwic. Zamiast tego, skład pojechał w kierunku Ursusa Północnego i Sochaczewa. Taki rozwój sytuacji wprowadził zamieszanie wśród podróżnych. Polskie Linie Kolejowe PKP potwierdziły informacje o incydencie, który miał miejsce tuż po opuszczeniu przez pociąg warszawskiego Dworca Zachodniego. Jak się okazuje, podróżni ostatecznie dotarli do celu, ale musieli zmagać się z opóźnieniem, które wpłynęło na ich plany.
Jaka była przyczyna incydentu i jakie działania podejmą władze kolei?
Na razie nie są znane przyczyny poniedziałkowego incydentu. Jak poinformowało PKP, powołana zostanie odpowiednia komisja, której zadaniem będzie szczegółowe zbadanie przyczyn tego zdarzenia. Choć takie sytuacje zdarzają się rzadko, incydent z 30 września 2024 roku wskazuje na to, że problem nie został całkowicie wyeliminowany. W 2023 roku do skierowania pociągów na niewłaściwy tor doszło aż osiem razy.
Powtarzające się błędy w organizacji ruchu kolejowego nasuwają pytania o skuteczność wprowadzonych procedur zabezpieczających. Istnieje zatem potrzeba dalszych inwestycji w systemy zarządzania ruchem oraz szkoleń dla personelu, który odpowiada za bezpieczne kierowanie pociągów. Choć incydent ten nie stworzył bezpośredniego zagrożenia dla pasażerów, wymaga on zdecydowanych działań, by zapobiec podobnym problemom w przyszłości i zagwarantować sprawną obsługę podróżnych.
Kiedy zakończy się remont Warszawy Zachodniej?
Trwający remont stacji Warszawa Zachodnia w przeszłości wielokrotnie powodował utrudnienia w ruchu kolejowym, które prowadziły do incydentów podobnych do tego z 30 września 2024 roku. Zmiany w organizacji ruchu, będące następstwem intensywnych prac modernizacyjnych, obejmowały m.in. przekierowanie pociągów na inne, alternatywne trasy. Choć takie działania były konieczne z punktu widzenia rozwoju infrastruktury, wprowadzały dodatkowe ryzyko błędów operacyjnych i zakłóceń w planowym przebiegu ruchu kolejowego.
Na skutek remontu Dworca Zachodniego w Warszawie, PKP od dłuższego czasu boryka się z licznymi opóźnieniami. We wrześniu 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły dwa aneksy z wykonawcą, firmą Budimex, które prowadziły do zwiększenia wynagrodzenia oraz wydłużenia terminów realizacji prac. Planowana na czwarty kwartał 2021 roku data zakończenia remontu stacji została zatem znacznie przesunięta, a jego finalizacja przewidziana jest dopiero na koniec 2024 roku.
Zakończenie modernizacji zaplanowano dokładnie na 28 grudnia 2024 roku, jednak z informacji wynika, że nowe przejście podziemne będzie otwarte dopiero w pierwszej połowie 2025 roku. Mimo to pasażerowie mogą już korzystać z pewnych udogodnień. Jak poinformowały PKP PLK, wszystkie zmodernizowane perony są już dostępne dla podróżnych od 9 czerwca 2024 roku.