W czasie pandemii Covid-19 bardzo popularne stały się teleporady. W okresach obowiązkowej izolacji był to często jedyny sposób, aby skorzystać z porady lekarskiej. Zwłaszcza osoby, które podejrzewały u siebie zarażenie wirusem SARS-CoV-2, powinny były wtedy skontaktować się z lekarzem właśnie w formie teleporady. Miało to na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa i liczby zachorowań. Mimo że liczba ta znacznie spadła i ograniczenia w zakresie wychodzenia z domu odeszły w zapomnienie, teleporady pozostały z nami do tej pory. Okazuje się jednak, że zasady ich przeprowadzania mają w najbliższym czasie ulec zmianom. 

Kiedy wizyta w formie teleporady?

Informacje zawarte na stronie pacjent.gov.pl dostarczają nam wiedzy na temat tego, w jakich sytuacjach wizyta powinna odbyć się w sposób bezpośredni, a kiedy możemy wybrać teleporadę. W niektórych sytuacjach lekarz może narzucić nam formę teleporady. Warto wiedzieć, że są przypadki, w których nie ma prawa tego zrobić. Jak wynika z informacji przedstawionych na stronie Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, chodzi o następujące okoliczności:

Zobacz także:

  • nie wyrażasz zgody na teleporadę - Ty lub Twój opiekun ustawowy;
  • cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy;
  • istnieje podejrzenie choroby nowotworowej;
  • twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat;
  • masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.

Jeśli w takich przypadkach lekarz odmawia przyjęcia nas stacjonarnie, możemy zgłosić ten fakt, dzwoniąc na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta, czyli 800 190 590. Kiedy możemy zdecydować się na formę teleporady? Dotyczy to takich sytuacji, w których:

  • istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2;
  • potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną;
  • potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną;
  • potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia;
  • twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Apel Naczelnej Izby Lekarskiej

Jak wynika z doniesień Radia Zet, rzecznik Ministerstwa Zdrowia - Jakub Gołąb - zapowiada, że w przyszłym roku możemy spodziewać się nowych przepisów dotyczących standardów udzielania teleporad. 

Prace będą się toczyć jeszcze w tym roku, aby w pierwszej połowie przyszłego roku nowy standard teleporady został wydany - wynika z wypowiedzi Jakuba Gołąba, cytowanego przez Radio Zet.

Nowe regulacje mają być odpowiedzią na apel Naczelnej Izby Lekarskiej, według której teleporady powinny odbywać się według jasno określonych zasad i zawierać konkretne elementy, bez których teleporada nie może być przeprowadzona. O czym dokładnie mowa?

Naszym zdaniem teleporada powinna odbywać się w czasie rzeczywistym z przesyłem dźwięku i obrazu lub przynajmniej dźwięku. Powinna zawierać bezwzględne elementy, takie jak: wywiad, postawienie rozpoznania i określenie zaleceń, a więc jej czas trwania musi być odpowiednio długi - mówił w rozmowie z Radiem Zet wiceprezes Naczelnej Izby Lekarskiej Klaudiusz Komor. 

W jaki sposób mają przebiegać teleporady?

Obecnie możemy spotkać się z teleporadami, które przybierają formę ankiet, odpowiedzi pisemnych lub czatów. Zdaniem ministerstwa należy ukrócić ten proceder. W związku z tym mają zostać określone zasady, na jakich ma przebiegać teleporada.

Chcemy, żeby nie można było przeprowadzać teleporad za pośrednictwem ankiet, odpowiedzi pisemnych lub czatów - mówi rzecznik Ministerstwa Zdrowia Jakub Gołąb w rozmowie z Radiem Zet.

Jak przekazuje rzecznik, zdaniem resortu teleporada powinna podlegać odpowiednim standardom, aby jej przebieg można było uznać za poprawny. Chodzi przede wszystkim o to, aby pacjent odbył z lekarzem rozmowę w czasie rzeczywistym, z samym dźwiękiem lub w formie video, zanim zostanie mu wystawiona recepta. 

Jeżeli lekarz widzi pacjenta albo go słyszy w czasie rzeczywistym, to teleporada będzie spełniać kryteria - twierdzi rzecznik Ministerstwa Zdrowia, cytowany przez Radio Zet.

Z wypowiedzi Jakuba Gołąba Wynika, że kwestia nowych standardów dotyczących przeprowadzania teleporady ma jeszcze zostać skonsultowana ze środowiskiem lekarskim. 

Jest kilka tematów do uzgodnienia ze środowiskiem lekarskim. To jest kwestia tego, jak teleporada będzie przeprowadzana - czy przez telefon, czy przez aplikację do wideokonferencji, i jakie kryteria musi spełniać, żeby była bezpieczna - wyjawia w rozmowie z Radiem Zet Jakub Gołąb. 

Zmiany mają zatem prowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa pacjentów. Czy zostaną wprowadzone i co zmienią, okaże się w przyszłym roku.