Program „Dobry Start” to inicjatywa, która ma na celu wsparcie rodziców i opiekunów dzieci uczęszczających do szkoły, a dodatkową gotówkę można przeznaczyć na zakup podręczników, zeszytów oraz niezbędnych przyborów szkolnych. Pieniądze są przyznawane bez względu na wysokość miesięcznego dochodu, a z dofinansowania może skorzystać niemal każdy uczeń. Jednak trzeba się spieszyć, gdyż szansa na uzyskanie dodatkowego wsparcia finansowego potrwa jeszcze przez 2 dni. Czas na wypełnienie wniosku upływa z końcem listopada.

„Dobry start”. ZUS przypomina o dodatkowych 300 zł. Czas do 30 listopada

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przypomina, że o uzyskanie dodatkowego wsparcia finansowego w ramach programu „Dobry Start”, można starać się już tylko do końca listopada. Świadczenie wynosi 300 zł i obejmuje każdego ucznia, który nie ukończył jeszcze 20. roku życia. Z kolei w przypadku dziecka ze stwierdzonym orzeczeniem o niepełnosprawności wiek został wydłużony, a dodatkowe pieniądze przysługują wszystkim tym, którzy nie ukończyli 24. roku życia.

Zobacz także:

Program jest więc dedykowany dla uczniów szkół podstawowych, liceów, techników, szkół policealnych, a także innych placówek edukacyjnych w Polsce. Z dodatkowego świadczenia są jednak wykluczone dzieci uczęszczające do przedszkola, zerówki oraz studenci uczelni wyższych. Dobrą informacją jest to, że ograniczony czas (do 30 listopada) nie dotyczy uczniów, którzy ukończyli 20. rok życia i uzyskali orzeczenie o niepełnosprawności. W tej sytuacji wnioski można składać również po wskazanym terminie.

Kto może wypełnić wniosek?

Wniosek o wypłatę dodatkowych 300 zł na rachunek bankowy może wypełnić:

  • rodzic;
  • opiekun prawny;
  • opiekun faktyczny (jeśli dziecko jest pod jego opieką);
  • pełnoletni uczeń, który jest niezależny finansowo od swoich rodziców;
  • rodzic cudzoziemiec, jeśli zarówno on, jak i dziecko posiadają numer PESEL;
  • rodzina zastępcza lub osoba prowadząca rodzinny dom dziecka;
  • dyrektor placówek opiekuńczo-wychowawczych.

W przypadku rodziców, którzy są po rozwodzie, a sąd orzekł opiekę naprzemienną wobec ich wspólnego dziecka, każdy z opiekunów dostaje po połowie tej kwoty, czyli 150 zł.

Gdzie można wypełnić wniosek?

Rodzice i opiekunowie dzieci kwalifikujących się do programu „Dobry Start” mogą składać wnioski o uzyskanie dodatkowego świadczenia poprzez specjalnie dedykowaną stronę internetową. Po wejściu należy wypełnić widniejący tam formularz, a następnie przesłać go za pośrednictwem: 

  • Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE);
  • aplikacji mobilnej mZUS;
  • portalu Emp@tia;
  • bankowości elektronicznej.

Forma wniosku została przygotowana tak, aby była jak najbardziej zrozumiała w odbiorze i nie budziła żadnych wątpliwości. Takie działania mają na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia ewentualnych błędów i wydłużenia czasu oczekiwania na uzyskanie dodatkowych pieniędzy. Specjalny kreator PUE ZUS prowadzi interesanta krok po kroku i tłumaczy, jakie dane należy wprowadzić.

W dostępnym wniosku należy podać niezbędne informacje kontaktowe, takie jak numer rachunku bankowego, adresu e-mail oraz numeru telefonu. Informacja o decyzji w sprawie przyznania świadczenia pojawia się następnie w skrzynce odbiorczej na założonym wcześniej profilu PUE ZUS. Jeśli udało ci się wypełnić formularz do końca sierpnia, wówczas dodatkowe 300 zł trafiło na twój rachunek bankowy najpóźniej do końca września. W innym przypadku, na rozpatrzenie wniosku należy czekać nawet do dwóch miesięcy od momentu jego przesłania do PUE ZUS.